ماموریت گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران در آخرین روز چهلمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو تمدید شد. ۲۲ کشور از جمله عربستان سعودی به قطع‌نامه مربوط به تمدید دوره گزارشگری جاوید رحمان، رای موافق دادند. ۷ کشور رای مخالف دادند و ۱۸ کشور هم رای ممتنع. مخالفان تصویب این قطع‌نامه افغانستان، چین، کوبا، اریتره، هند، عراق و پاکستان بودند.

اجلاس حقوق بشر در ژنو

پیش از این ۴۲ سازمان حقوق بشری با انتشار بیانیه‌ای مشترک از کشورهای عضو شورای حقوق بشر سازمان ملل خواسته بودند به قطع‌نامه تمدید ماموریت گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران رای مثبت دهند.

این سازمان‌ها در بیانیه خود به سرپیچی‌های متعدد ایران از رعایت حقوق شهروندان اشاره و بر نقض آزادی‌های بنیادین مانند آزادی بیان و آزادی تجمعات و همچنین اعدام کودک-مجرمان تاکید کرده‌ بودند:

«سازمان‌های حقوق بشری در سال ۲۰۱۸ اعدام بیش از ۲۳۰ نفر در ایران را ثبت کرده‌اند. این آمار به نسبت آمار مشابه در سال گذشته کاهش یافته است که احتمالا به دلیل اصلاح قانون مجازات‌های مرتبط با مواد مخدر است که از ماه نوامبر سال ۲۰۱۷ به اجرا گذاشته شده است. همچنین طی سال ۲۰۱۸ حداقل ۶ نفر اعدام شده‌اند که در زمان ارتکاب جرم کمتر از ۱۸ سال سن داشته‌اند. همچنین آمار اعدام متعلق به اقلیت‌های قومی و ملی به ویژه کردها و بلوچ‌ها نامتعارف است. این افراد در پی فرآیندهایی قضایی که به شدت مغایر با فرآیندهای دادرسی عادلانه بوده‌اند به اعدام محکوم شده‌اند، آن هم به خاطر اتهاماتی که بر اساس قوانین بین‌المللی جرایمی جدی به حساب نمی‌آیند.»

شورای حقوق بشر سازمان ملل در نشست‌های خود در طول سال‌های گذشته همواره نسبت به نقض حقوق بشر در ایران موضع گرفته است.

قطع‌نامه روز جمعه ۲۲ مارس/ دوم فروردین شورای حقوق بشر سازمان ملل برای تمدید ماموریت گزارشگر ویژه حقوق بشر این سازمان در امور ایران اما با رای مثبت کشورهای آرژانتین، استرالیا، اتریش، باهاماس، بحرین، بلغارستان، شیلی، کرواسی، جمهوری چک، دانمارک، فیجی، مجارستان، ایسلند، ایتالیا، ژاپن، مکزیک، پرو، عربستان سعودی، اسلواکی، اسپانیا، اوکراین و بریتانیا به تصویب رسید.

آنگولا، بنگلادش، برزیل، بورکینافاسو، کامرون، جمهوری کنگو، نپال، نیجریه، فیلیپین، قطر، رواندا، سنگال، سومالی، آفریقای جنوبی، توگو، تونس و اروگوئه نیز به این قطع‌نامه رای ممتنع دادند.

در حال حاضر جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران است.


  • در همین زمینه