در نوزدهمین هفته اعتراضات جلیقه‌زردها علیه سیاست‌های نئولیبرال امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه، درگیری‌های پراکنده در پاریس و شهرهای دیگر فرانسه رخ داد و پلیس در برخی نقاط به سوی معترضان گاز اشک‌آور شلیک کرد. تظاهرات این شنبه اما در مقایسه با شنبه‌های گذشته با درگیری کمتری همراه بود.

پلیس روز شنبه ۲۳ مارس یک مرد را در تجمع جلیقه‌زردها در نزدیکی نانت دستگیر می‌کند ــ عکس: AFP

به گزارش خبرگزاری «رویترز»، شنبه ۲۳ مارس/ سوم فروردین، اوضاع شهر پاریس به خصوص در اطراف شانزه‌لیزه تحت کنترل نیروهای متعدد پلیس بود.

خیابان شانزه‌لیزه با اعلام قبلی به روی معترضان بسته شد. خودروهای زره‌پوش و آب‌پاش در اطراف طاق پیروزی که بالای این خیابان قرار دارد، به چشم می‌خوردند. موانعی جلوی دسترسی معترضان به میدان کونکورد در سر دیگر خیابان را گرفتند. دو پهپاد نیز برای بررسی جنب‌و جوش اعتراضات بر فراز پاریس به پرواز درآمدند.

در این شرایط صدها معترض راهپیمایی خود را از جنوب پاریس و تا کلیسای سکره‌کر در مون‌مارتر ادامه دادند. برخی دیگر از معترضان در اطراف برج ایفل تجمع کردند.

وزارت کشور فرانسه گفته است حدود سه هزار و ۱۰۰ معترض در پاریس و پنج هزار و ۲۰۰ معترض در بقیه نقاط این کشور به خیابان‌ها آمدند. به گزارش خبرگزاری دویچه‌وله، تصاویر شبکه‌های اجتماعی تعداد بیشتری معترض را در خیابان‌ها نشان می‌دهند.

تا بعدازظهر پلیس ۷۰ نفر را دستگیر کرد، به ۴۹ نفر اخطار داد و شش هزار و ۸۲۵ مورد «بررسی پیشگیرانه» انجام داد.

در پی بروز خشونت در اعتراضات شنبه هفته گذشته و حمله به یک بانک، فروشگاه‌های لوکس و کسب‌وکارها در خیابان شانزه‌لیزه، معترضان جلیقه‌زرد شنبه این هفته از تجمع در شانزه‌لیزه منع شده ‌بودند. رئیس پلیس پاریس نیز از کار برکنار شد و همچنین نیروهایی از ارتش فرانسه نیز به دستور دولت به پلیس پاریس پیوستند تا وضعیت پایتخت را در نوزدهمین هفته اعتراضات جلیقه‌زردها تحت کنترل داشته باشند.

دیروز جمعه ۲۲ مارس/ ۲ فروردین، فرماندهی ارتش در پاریس گفت سربازان در صورت تهدید جان خود یا سایر شهروندان اجازه تیراندازی دارند. تصمیم گماردن سربازان ارتش در شهر، به مجادلات سیاسی متعدد منجر شد. به گزارش نشریه پولیتیکو، عده‌ای از نظامیان ابراز نگرانی کرده‌اند که سربازان ارتش آموزش مناسب را برای مقابله با درگیری‌های خیابانی ندیده‌اند و اسلحه لازم را برای این کار در اختیار ندارند.‌

با وجود همه نگرانی‌ها تظاهرات این شنبه در مقایسه با شنبه‌های گذشته با آرامش نسبی همراه بود.


  • در همین زمینه