برایان هوک، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران عدم تمدید معافیت نفتی کشورهای خریدار نفت ایران را محتمل دانست و گفت تحریم نفتی ایران موثر بوده و آمریکا به‌زودی تصمیم نهایی را در مورد تمدید معافیت نفتی اعلام خواهد کرد. بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری ایران در واکنش به این اظهارات، هوک را مبتلا به «بیماری ایران‌آزاری مزمن» خواند.

تلاش آمریکا برای حصر اقتصادی و تحریم نفتی ایران (عکس: آرشیو)

نوامبر ۲۰۱۸/ آبان ۹۷ ایالات متحده آمریکا با خروج از برجام و اعمال تحریم‌های نفتی علیه ایران، هشت کشور خریدار عمده نفت ایران در آسیا را به صورت موقت از این تحریم‌ها معاف کرد. معافیت این کشورها که چین، کره جنوبی، هند، ژاپن و تایوان را شامل می‌شود در ماه مه/اردیبهشت پایان خواهد یافت. طبق اعلام وزارت انرژی ایالات متحده، تحریم نفتی ایران حداقل تا پایان سال ۲۰۲۰ ادامه می‌یابد. این وزارتخانه همچنین پیش از این پیش‌بینی کرده بود که معافیت‌های موقت برای هشت کشور یاد شده در ماه مه/اردیبهشت پایان خواهد یافت و تمدید نخواهد شد.

در آخرین اظهارات رسمی دولت آمریکا، برایان هوک در مصاحبه با بخش انگلیسی صدای آمریکا در این زمینه گفت:

«سیاست آمریکا مبنی بر عدم تضمین هرگونه معافیت نفتی جدید است. ما برای جلوگیری از ایجاد شوک در بازار جهانی نفت و افزایش بی‌رویه قیمت فراورده‌های نفتی مجبور بودیم به هشت کشور خریدار نفت ایران این معافیت را بدهیم تا به‌تدریج واردات نفت ایران را کاهش دهند و به صفر برسانند. با این وجود تاکنون از فروش حدودا یک و نیم میلیون بشکه نفت خام ایران جلوگیری کرده‌ایم و مانع افزایش قیمت نفت شده‌ایم. این امر اتفاقی نبوده و با دقت انجام شده است».

برایان هوک در مورد آینده معافیت نفتی آمریکا گفت:

« سال ۲۰۱۹ بازار بسیار بهتری برای نفت خواهد بود و پیش‌بینی می‌شود عرضه بر تقاضا چیره شود. این به ما اجازه می‌دهد صفر کردن واردات نفت از ایران را سرعت ببخشیم. تا همین‌جا هم نیمی از صادرات نفت ایران را تنها در چند ماه متوقف کرده‌ایم. دولت قبلی آمریکا به بیش از ۲۰ کشور در طول سه سال معافیت نفتی داد اما ما این رقم را به تعداد انگشتان دست رساندیم. با تلاش مایک پمپئو (وزیر خارجه آمریکا) اکنون ۲۳ کشوری که قبلا از ایران نفت وارد می‌کردند واردات خود را به صفر رسانده‌اند».

به‌گفته هوک تصمیم نهایی را وزیر خارجه آمریکا به‌زودی و پس از مشورت با دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا خواهد گرفت.

برایان هوک پیشتر نیز گفته بود ایالات متحده می‌خواهد واردات نفت ایران را در اسرع وقت به صفر برساند و از این رو معافیت از تحریم ها را برای شرکت‌ها و کشورهایی که در همکاری با ایران مشارکت دارند، اعمال نخواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، بهرام قاسمی در واکنش به اظهارات برایان هوک گفت: «برایان هوک فردی است که به شدت مبتلا به بیماری مزمن «ایران آزاری» است» و سخنان او را «سخیف»، « از سر نابخردی»،  «نشانگر عدم درک درست او از شرایط جهانی و موقعیت ناپایدار، متزلزل و تنزل یافته آمریکا در سطح جهان» و «تکرار احساسات کینه توزانه نسبت به مردم ایران» خواند.

آمریکا علاوه بر کاهش قیمت نفت و صادرات نفت ایران ادعا می‌کند که تحریم‌های این کشور علیه ایران، بر بودجه ۷۰۰ میلیون‌ دلاری جمهوری اسلامی برای کمک به حزب‌الله لبنان نیز تاثیر گذاشته است.

در همین زمینه: