سیل در افغانستان نیز جاری شد. سیلاب‌ در ولایت‌های هرات، بادغیس، فاریاب، سرپل و بلخ جان دست‌کم ۱۹ نفر را گرفت و بیش از ۲۰ نفر را زخمی کرد.

سیل در افغانستان
سیل در افغانستان

بارندگی و سیلاب در افغانستان از شب گذشته، پنج‌شنبه ۸ فروردین / ۲۸ مارس آغاز شد. مقام‌های محلی این سه ولایت‌ همچنین گفته‌اند که شماری از مردم نیز در این سیلاب‌ها ناپدید و صدها خانه تخریب شده‌اند.

در هرات هشت نفر از جمله شش کودک جان باختند و بیش از ۱۰ نفر مصدوم شدند.

مردم ولایت هرات خواهان کمک‌های دولت و نهادهای امدادرس شدند. گروهی از آن‌ها خانه و مزرعه خود از دست دادند. گروه‌های امدادگر در هرات، به کمک آسیب‌دید‌گان سیلاب‌ها شتافته‌اند.

احمد جاوید نادم، عضو کمیته وضعیت اضطراری در هرات خسارت‌های سیل را «بسیار زیاد» خواند و گفت بیش از ۲۰۰ خانه به‌طور کامل و یا بخشی از آن‌ها تخریب شده‌اند.

وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث افغانستان اعلام کرده که فردا (شنبه) و هفته آینده احتمالاً ولایت هرات شاهد بارندگی‌های شدیدی خواهد بود.

در ولایت بادغیس نیز سه نفر بر اثر جاری شدن سیل جان باختند. جمشید شهابی، سخنگوی والی بادغیس ضمن اعلام این خبر افزود: «پنج‌ نفر دیگر زخمی و دو نفر مفقود شده‌اند و خسارت‌های مالی سنگینی نیز به ساکنان این ولایت وارد شده است.»

در هفت شهر ولایت فاریاب نیز سیل جاری شد و جان ۸ نفر را گرفت و ۹ نفر را زخمی کرد. به گفته ساکنان این شهرها ۱۱ نفر نیز در این سیلاب‌ها ناپدید شده‌اند.

در ولایت سرپل سیل شب گذشته خسارت‌های زیلدی وارد و ۱۳۰ خانه و هزاران هکتار زمین زراعتی تخریب شدند.

در مناطق مختلف ولایت بلخ نیز سیل جاری شده است. به‌گفته رحمت‌الله زاهد رئیس مبارزه با حوادث بلخ تاکنون ۵۰۰ خانه و صد‌ها هکتار زمین در این مناطق آسیب دیده‌اند.

وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث افغانستان اعلام کرده است که فردا (شنبه) و هفته آینده ولایت هرات شاهد بارندگی‌های شدید احتمالی خواهد بود.

تقریباً هر سال با پایان فصل زمستان و آغاز باران‌های بهاری در مناطق مختلف افغانستان سیل جاری می‌شود. بخش شرق و شمال شرقی این کشور بیشتر در معرض این حوادث قرار می‌گیرند.

بیشتر بخوانید: