توئیتر اوت گذشته اعلام کرد که صدها حساب کاربری را که ظاهراً با ایران ارتباط داشته‌اند، تعلیق کرده است. توئیتر علت این اقدام را «فریبکاری هماهنگ» حساب‌های معلق‌شده خواند، و کمی بعد در ماه اکتبر توییت‌های ۷۷۰ حساب کاربری را به صورت عمومی منتشر کرد که «بالقوه در ایران فعالیت می‌کردند». اکنون یک پژوهشگر موسسه اینترنت آکسفورد به روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست گفته که احتمالاً حکومت ایران در فعالیت این حساب‌های توئیتری نقش داشته است.

هنگامی که پژوهشگران موسسه اینترنت آکسفورد ادبیات توئیت‌های این حساب‌های کاربری را بررسی کردند، ترندی را کشف کردند که ممکن است نشان دهد چگونه ایران در تلاش برای تاثیرگذاری در محیط آنلاین است. اکثر توئیت‌های منتشرشده توسط حساب‌های کاربری مرتبط با ایران به زبان‌های فرانسه، انگلیسی و عربی نوشته شده بودند و تنها هشت درصد از آن‌ها به زبان رسمی ایران (فارسی) نوشته شده بود.

پژوهشگران پس از مطالعه فشرده‌ بر توئیتهای نوشته‌شده به زبان عربی دریافتند که «بیشترین سایت‌های اینترنتی توییتشده به عربی، روایتی سیاسی‌ـ‌ایرانی از انتقاد از عربستان سعودی و حمایت از بشار اسد رئیس جمهوری سوریه را دنبال می‌کنند.»

در حالی‌که پژوهشگران به طور قطع نمی‌توانند بگویند که چه کسی (کسانی) پشت این حساب‌های کاربری هستند، مونا السوا یکی از پژوهشگران آکسفورد که در این مطالعه شرکت داشته به واشنگتن پست گفت: «به نظر می‌رسد که دولت ایران پشت این حساب‌ها باشد زیرا این حساب‌ها روایت دولتی ایران را ترویج می‌کنند.»

سال گذشته و زمانی‌که توئیتر آرشیو حساب‌های کاربری مرتبط با ایران را همراه با آرشیوی از هزاران حساب کاربری مرتبط با روسیه منتشر کرد، گفت آنها احتمالا فعالیت دولتی دارند. مونا السوا معتقد است که با پژوهش اخیر موسسه اینترنت آکسفورد برای اولین بار ثابت شده که «ایران درتوئیتر پی دخالت درجهان عرب است.»

پرطرفدارترین این اکانت‌ها با حدود ۴۲ هزار دنبال‌کننده ادعا می‌کند که در عربستان ساکن است. هشتگی که بیشترین استفاده را داشته عربستان سعودی (به عربی) است و پژوهشگران متوجه شده‌اند که شمار هشتگ‌های ضد سعودی از جمله هشتگی که شاه سعودی را فاسد می‌خواند، چشمگیر است.

ایران و ائتلاف به رهبری عربستان سعودی در جنگ یمن در مقابل هم قرار گرفته‌اند، در حساب‌های کاربری به زبان عربی مورد نظر هشتگ «یمن» پس ازهشتگ «عربستان سعودی» بیش از بقیه استفاده شده است.

مقایسه‌ میان محتوا و نوع دخالت حساب‌های کاربری ایرانی در رسانه‌های اجتماعی با کارزار اطلاعات دروغین روسیه در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا نشان داد که حساب‌های کاربری روس به مراتب پیشرفته‌تر و خلاقانه‌تر از حساب‌های کاربری ایرانی عمل می‌کنند.

روس‌ها خود را آمریکایی یا بریتانیایی جا می‌زدند و در مکالمات معمولی هم شرکت می‌کردند اما حساب‌های کاربری ایرانی که به عربی توییت می‌کنند، بسیار از مدافتاده هستند. بر اساس تحقیق مشابهی که شورای آتلانتیک سال گذشته انجام داد، این حساب‌های کاربری قابلیت تطبیق و جا افتادن در عرصه‌ای را که می‌خواهند در آن تاثیر گذار باشند، ندارند.

این حساب‌ها معمولا وارد مکالمه با اشخاص نمی‌شوند و از ادبیات بسیار رسمی استفاده می‌کنند. براساس مطالعه موسسه اینترنت آکسفورد از میان ۱۰ حساب کاربری که به عربی بیشترین فعالیت را داشته‌اند ۹ حساب کاربری با تقلید سرویس‌های خبری عربی وانمود کرده‌اند که سرویس خبری یکی از کشورهای عربی هستند.


در همین زمینه: