جلیقه‌زردها بار دیگر به خیابان‌های پاریس آمدند تا علیه بی‌عدالتی اقتصادی و سیاست‌های نئولیبرالی مکرون اعتراض کنند. تظاهرات جلیقه‌زردها در حالی برگزار شد که این هفته شورای قانون اساسی فرانسه «قانون ضدشورش» را رد کرد. این قانون به مقامات اجازه می‌دهد افراد مشخصی را از حضور در راهپیمایی منع کنند. قانون ضدشورش یکی از اقدامات اصلی دولت برای در هم شکستن تظاهرات جلیقه‌زردها بود.

اعتراض جلیقه‌زردها به هفته بیست و یکم رسید

به گزارش خبرگزاری «اسوشیتدپرس»، جلیقه‌زردهای فرانسه برای بیست و یکمین هفته متوالی به خیابان‌های فرانسه آمدند. صدها جلیقه‌زرد معترض به سیاست‌های اقتصادی نئولیبرال امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، بار دیگر در پاریس و سایر شهرهای فرانسه راهپیمایی خود را آغاز کردند.

گزارش‌ها نشان می‌دهد این شنبه نیز صدها نفر در روان در نورماندی که یکی از شهرهای حادثه‌ساز در گذشته بوده است، تجمع کرده‌اند. در پاریس نیز جمعیت چند صد نفری، راهپیمایی خود را از میدان جمهوری در شرق پاریس به سمت منطقه تجاری غرب شهر آغاز کردند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که پلیس فرانسه بعد از اولین شنبه تظاهرات جلیقه‌زردها که ۱۷ نوامبر برگزار شد، برای مقابله با خشونت احتمالی معترضان و حرکت‌های آنها چابک‌تر و پیش‌فعال‌تر شده است.

پلیس این شنبه نیز به بهانه بروز خشونت در اعتراضات ماه گذشته و حمله به یک بانک، فروشگاه‌های لوکس و کسب‌وکارها در خیابان شانزه‌لیزه، معترضان جلیقه‌زرد را از تجمع در شانزه‌لیزه منع کرد.

به دنبال خشونت معترضان در ماه گذشته در شانزه‌لیزه، رئیس پلیس پاریس نیز از کار برکنار شد و همچنین نیروهایی از ارتش فرانسه نیز به دستور دولت به پلیس پاریس پیوستند تا وضعیت پایتخت را در نوزدهمین هفته اعتراضات جلیقه‌زردها تحت کنترل داشته باشند. آنها اجازه داشتند در صورت احساس خطر جانی برای خود یا شهروندان، تیراندازی کنند.

در پی تلاش‌های دولت برای در هم شکستن صف‌های معترضان و همچنین اختلافات درونی خود جلیقه‌زردها، جمعیت معترضان به تدریج کاهش یافته است.

ده‌ها هزار جلیقه‌زرد از نوامبر سال گذشته میلادی حرکت خود را علیه سیاست‌های نئولیبرالی مکرون آغاز کردند. آنها هر شنبه به خیابان‌ها آمدند و برخی از اعتراضات آنها در پاریس و سایر شهرهای فرانسه به خشونت کشیده شد.

امانوئل مکرون برای تسکین اعتراضات گفت‌و‌گوی ملی ترتیب داد که اکنون نزدیک به سه ماه از این اقدام او می‌گذرد. او همچنین تحت فشارها ناچار شد مسیر اصلاحات اقتصادی خود را تغییر دهد.

با وجود کوتاه آمدن دولت مکرون در برابر جلیقه‌زردها، معترضان وعده‌های رییس‌جمهوری را کافی نمی‌دانند و خواستار عوض شدن مسیر اصلاحات نئولیبرال اقتصادی در فرانسه هستند. آنها از مالیات بالا و سیاست‌های مکرون در حمایت افراطی از کسب‌ و کارها شکایت دارند.

جلیقه‌زردها همچنین طرح گفت‌و‌گوی ملی مکرون را کلماتی تو خالی و کمپین تبلیغاتی او برای شرکت در انتخابات ماه می پارلمان اروپا می‌دانند.


در همین زمینه: