وقتی دارم ماشین لباس‌شویی را پر می‌کنم، اغلب از خودم می‌پرسم:‌ با مصرف شوینده‌های شیمیایی، مصرف زیاد آب و کمک گرفتن از دستگاه خشک‌کن، آیا می‌توانم ادعا کنم دوستدار محیط‌ زیستم؟

با اینکه نهایت تلاشم را می‌کنم، اما مطمئنم که بهتر هم می‌توان عمل کرد (مثلا خشک‌شویی کلا از عادات من حذف شده و این خوب است). این هفته، مجله دانش عمومی توصیه‌نامه‌ای برای اینکه چطور به شکلی سبزگرایانه‌تر لباس‌هایمان را بشوییم ارائه کرده که خواندنش مفید است.

از مواد شوینده دوستدار محیط زیست استفاده کنید

ساده‌ترین راه برای لباس‌شستن به شکل سبز این است که از مواد شوینده سازگار با محیط زیست استفاده کنیم. چرا؟ چون مواد شوینده عادی، دارای سورفکتانت هستند که کثیفی‌ها را از روی لباس شما از بین می‌برند. وقتی ماده شوینده خشک می‌شود، سورفکتانت وارد فاضلاب می‌شود و از آن طریق وارد رودخانه‌ها و آب‌های جاری و میزان بالای آنها می‌تواند سمی و خطرناک باشد.

چطور می‌توان این مشکل را حل کرد؟ سعی کنید از مواد شوینده سازگار با محیط زیست استفاده کنید که کمتر به محیط زیست آسیب می‌زنند. یکی از روش‌های یافتن چنین مواد شوینده‌ای می‌تواند جست‌وجوی انواعی باشد که به جای نفت، از گیاهان ساخته شده‌اند. چنین موادی به احتمال قوی‌تر کمتر به محیط زیست آسیب می‌زنند.

هنگام خرید، می‌توانید چنین موادی را از روی برچسب رویشان تشخیص بدهید. همچنین می‌توانید ماده شوینده‌ای را که عادت به مصرف آن را دارید، در اینترنت جست‌وجو کنید تا ببینید به چه گروهی از مواد تعلق دارد. برخی از سایت‌ها مواد شوینده و سایر مواد را بر اساس میزان سلامت و سازگاری با محیط زیست، بررسی می‌کنند و توجه به آنها می‌تواند بر عادت خرید شما اثر بگذارد.

یک روش دیگر هم هست. پودرها اغلب نسبت به مایع‌های شوینده برای محیط زیست بهترند. چون مایعات شوینده بیشتر سوفاکتانت دارند. پس بیشتر پودر بخرید.

از آب سرد استفاده کنید

بله، استفاده از آب سرد بهترین روش برای شستن لباس‌هایی است که چندان کثیف نیستند یا لکه دارند. برای چروک نشدن لباس‌ها یا تغییر نکردن رنگ‌شان هم استفاده از آب سرد بهتر است. از همه مهم‌تر اینکه برای محیط زیست هم استفاده از آب سرد بهتر است.

ماشین لباسشویی‌ شما ۹۰ درصد انرژی‌ خود را صرف گرم کردن آب می‌کند، بنابراین کم کردن درجه آب باعث می‌شود که کمتر به محیط زیست لطمه بزنید و هزینه گرم‌کردن آب را هم کاهش بدهید.

لباس‌هایتان را بدون خشک کن خشک کنید.

خشک‌کن انرژی زیادی مصرف می‌کند. در واقع یک خشک کن می‌تواند به اندازه یک ماشین لباسشویی نو، یخچال و فریز با هم هزینه داشته باشد. برای حل این مشکل کافی است که لباس‌هایتان را پهن کنید تا خشک شود. به این ترتیب انرژی و پول‌تان را ذخیره خواهید کرد و لباس‌هایتان هم بهتر حفظ خواهد شد. خشک کردن لباس‌ها باعث می‌شود که الیاف لباس‌تان از بین برود و نهایتا مجبور شوید آن را دور بیندازید.

لباس‌هایی با الیاف طبیعی بخرید

برخی از الیاف نسبت به برخی دیگر برای محیط زیست بسیار بسیار بهترند. لباس‌هایی که از الیاف مصنوعی ساخته شده‌اند مثل پلیستر، نیالون یا آکریلیک، رشته‌های بسیار ریزی را وارد شبکه آب می‌کنند. بر اساس گزارش‌ها حدود ۷۰۰ هزار رشته از یک بار شست‌وشو با ماشین لباسشویی وارد سیستم آب می‌شود. گزارش دیگری نشان می‌دهد که تنها از یک تکه پارچه ۱۹۰۰ رشته جدا می‌شود.

بسیاری از این رشته‌ها از پلاستیک ساخته شده‌اند و به عنران میکروپلاستیک شناخته می‌شوند که اقیانوس‌ها را آلوده می‌کنند و زندگی حیات وحش را به خطر می‌اندازند. پس سعی کنید لباس‌هایی با الیاف طبیعی بخرید؛ مثلا لباس‌های نخی، پشمی یا کنفی.

از خشک شویی‌های سازگار با محیط زیست استفاده کنید

مشکل خشک‌شویی چیست؟ بسیاری از خشک‌شویی‌ها از موادی استفاده می‌کنند که سرطان‌زا و مضر هستند. اما می‌توانید خشک‌شویی‌ها را پیدا کنید که به شکل سبزگرا کار می‌کنند و از چنین مواردی استفاده نمی‌کنند یا روش‌های دیگری را برای شست‌وشوی لباس به کار می‌گیرند.


مطالب بیشتر درباره محیط زیست و سبک زندگی سبز: