سخنگوی طالبان در آستانه برگزاری دور جدید مذاکرات صلح افغانستان در دوحه پایتخت قطر اعلام کرد که  برای نخستین بار در این مذاکرات زنان طالبان هم شرکت خواهند کرد.

۲۰ اکتبر ۲۰۱۸: زنان در انتخابات پارلمانی افغانستان

حضور زنان در مذاکره با طالبان که رویکرد محافظه‌کارانه‌ای نسبت به زنان دارد، قدمی رو به جلو خواهد بود. دور تازه گفت‌وگوها روزهای ۱۹ تا ۲۱ آوریل در دوحه، پایتخت قطر، میان طالبان و هیاتی متشکل از چهره‌های شناخته شده افغان شامل مخالفان دولت و فعالان مدنی برگزار خواهد شد. این گفت‌وگوها مشابه مذاکرات مسکو خواهد بود که در ماه فوریه انجام شد.

هیأت مذاکره‌کننده در مسکو قرار است هفته آینده با اضافه کردن تعدادی از مقامات دولت افغانستان وارد گفت‌وگوها شود، اما این افراد به عنوان اشخاص حقیقی در مذاکرات حضور خواهند داشت و دولت را نمایندگی نمی‌کنند چرا که طالبان از مذاکره رسمی با کابل سر باز می‌زند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، دوشنبه ۱۶ آوریل/ ۲۷ فروردین ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان گفت که در هیأت طالبان در دوحه زنان هم حضور خواهند داشت.

سخنگوی طالبان نامی از این زنان نبرد اما گفت این زنان ارتباط خانوادگی با اعضای طالبان ندارند و از زنان عادی افغان هستند که از داخل و خارج افغانستان، حامی امارت اسلامی افغانستان هستند.

ذبیح الله مجاهد با انتشار پیامی در توییتر اعلام کرد که این زنان تنها در مذاکرات با فعالان مدنی افغانستان و نمایندگان احزاب سیاسی شرکت خواهند داشت، نه در مذاکرات اصلی با نمایندگان آمریکا که به رهبری زلمی خلیل‌زاد برگزار خواهد شد.

خلیل‌زاد هنوز تاریخ دور جدید مذاکرات با طالبان را اعلام نکرده است. سخنگوی خلیل‌زاد گفت:

«ما قراری برای مذاکرات جدید نداریم. پیش از ادامه گفت‌وگوها، مایلیم که نتایج گفت‌وگوهای بین‌الا‌فغانی را ببینیم.»

خلیل‌زاد، نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان مأموریت دارد که روند خروج سربازان آمریکایی از افغانستان را تسهیل کند و در همان حال مانع سوءاستفاده القاعده و سایر گروه‌های تندرو از خروج این نیروها برای حملات بیشتر شود. او همچنین در پی دستیابی به توافق آتش‌بس و گفت‌وگوهای بین‌ افغانی با حضور دولت افغانستان و سایر سیاستمداران این کشور برای آینده سیاسی افغانستان است.

طالبان اما از گفت‌وگوی مستقیم با دولت افغانستان سر باز می‌زنند، چون معتقدند که این حکومت دست‌نشانده دولت آمریکاست.

افغانستان به ویژه در مناطق روستایی همچنان یک کشور محافظه‌کار و سنتی است اما این کشور از سال ۲۰۰۱ با شکست طالبان به دست آمریکا در زمینه حقوق زنان پیشرفت‌های زیادی داشته است. بسیاری از زنان نگران‌اند که با قدرت گرفتن مجدد طالبان بسیاری از این حقوق از دست بروند.

طالبان در سال‌های دهه ۱۹۹۰ زنان را مجبور به پوشاندن تمام چهره خود می‌کردند و قوانین سخت‌گیرانه‌ای در مورد زنان اعمال می‌کردند: ‌از جمله مانع تحصیل دختران می‌شدند و به زنان اجازه اشتغال در بیرون از منزل را نمی‌دادند. با این حال سخنگوی طالبان می‌گوید این گروه تغییر کرده و دختران را به تحصیل تشویق می‌کند و سایر حقوق زنان را بر اساس شریعت اسلام به رسمیت می‌شناسد.

فعالان مدنی، دولت افغانستان و شرکای بین المللی این کشور، برای حضور زنان در مذاکرات صلح اعمال فشار می‌کنند و می‌گویند از حضور زنان در هیات طالبان استقبال می‌کنند. فوزیه کرفی، یکی از نمایندگان سابق مجلس که در نشست مسکو شرکت داشته می‌گوید که حضور زنان در هیات طالبان یک اقدام مثبت است. او می‌گوید:

«تنها زنان می‌توانند درد و بدبختی زنان افغانستان را درک کنند، حضور زنان در میان مذاکره‌کنندگان طالبان، نشان می‌دهد که ایدئولوژی طالبان تغییر کرده است.»

جین شاهین، یکی از اعضای کمیته خدمات مسلحانه سنای ایالات متحده که خواهان نقش‌آفرینی زنان در گفت‌وگوهای صلح است می‌گوید که این مذاکرت باید همه گروه‌ها را در بر بگیرد:

«حمایت آینده جامعه بین‌المللی از افغانستان منوط به این است که حقوق زنان رایت شود. اهرم‌های خاصی وجود دارند که طالبان به آنها علاقه‌مند هستند. مثلا حمایت اقتصادی بعد از پایان درگیری‌ها. من فکر می‌کنم اگر طالبان می‌خواهند حمایت‌های بین‌المللی را دریافت کنند، به نفع‌شان است که اهمیت حضور زنان را در نظر بگیرند و حقوق بشر را به عنوان بخشی از روند توافق رعایت کنند.»