براساس اسناد تازه‌ای که فاش شده است، دولت فرانسه متهم به فروش سلاح‌هایی به عربستان سعودی شده که از این سلاح‌ها در کشتار مردم یمن استفاده شده است. وزیر دفاع فرانسه این اتهام را رد می‌کند و می‌گوید مدرکی در این زمینه وجود ندارد.

فلورانس پارلی، وزیر دفاع فرانسه
فلورانس پارلی، وزیر دفاع فرانسه

فلورانس پارلی، وزیر دفاع فرانسه پنج‌شنبه ۲۹ فروردین / ۱۸ آوریل در گفت‌وگو با رادیو «فرانس‌انفو» گفت سلاح‌هایی که این کشور به عربستان سعودی و امارات متحده عربی فروخته است «در جنگ یمن برای اهداف تهاجمی مورد استفاده قرار نمی‌گیرند».

پاریس به‌طور منظم به‌دلیل فروش سلاح به این دو کشور مورد اتهام قرار می‌گیرد. عربستان سعودی و امارات متحده عربی در جنگ یمن شرکت دارند، جنگی که از سال ۲۰۱۵ دست‌کم ۱۰ هزار نفر کشته بر جای گذاشته است و بسیاری از آن‌ها غیرنظامیان بوده‌اند.

فلورانس پارلی افزود: «من هیچ مدرکی ندارم که بگویم سلاح‌های فرانسوی منبع تلفات غیرنظامیان در یمن هستند. تمام تلاش‌های جامعه ملی در جهت پایان دادن به این منازعه است.»

وب‌سایت تحقیقاتی دیسکلوزد (Disclosed) دوشنبه ۲۶ فروردین / ۱۵ آوریل نوشت جنگ‌افزارهای فرانسه از جمله تانک‌ها، هواپیماهای میراژ و سامانه‌های موشکی با هدایت لیزری و توپ‌های سزار که به عربستان سعودی و امارات متحده عربی فروخته شده‌اند در جنگ یمن علیه غیرنظامیان مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

این گزارش بر اساس یک گزارش ۱۵ صفحه‌ای با عنوان «یمن، شرایط امنیتی»، که اداره اطلاعات نظامی فرانسه در تاریخ ۲۵ سپتامبر ۲۰۱۸ برای امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه، ادوارد فیلیپ، نخست‌وزیر فرانسه، وزیر دفاع و وزیر امور خارجه فرستاده، منتشر شده است.

این سند اطلاعاتی نشان می‌دهد توپ‌های سزار، که توسط شرکت فرانسوی «نکستر» ساخته شده و در امتداد مرز عربستان سعودی و یمن برای مقابله با حملات نیروهای حوثی و دفاع از نیروهای وفادار به دولت یمن و نیروهای مسلح عربستان سعودی سعودی مستقر شده‌اند. شمار این توپ‌ها ۴۸ عراده گزارش شده است.

در ماه ژانویه وزیر دفاع فرانسه در مصاحبه‌ای با رادیو «فرانس اَنتِر» گفته بود: «من مطلع نیستم که سلاح‌های فرانسوی به‌شکل مستقیم در جنگ یمن استفاده شده باشد.»

افشای سند اداره اطلاعات نظامی فرانسه برای نخستین بار مسائلی را که ماه‌ها سازمان‌های غیردولتی مطرح می‌کردند تأیید می‌کند.

پیش از این، ده‌ها سازمان غیردولتی بین‌المللی، از جمله عفو بین‌الملل، دیده‌بان حقوق بشر و فدراسیون جهانی جامعه‌های حقوق بشر از دولت فرانسه خواسته بودند فروش سلاح به عربستان سعودی و امارات متحده عربی را فوراً متوقف کند و به تلاش‌ها برای اجرایی شدن فرایند صلح در یمن ادامه دهد.

بیشتر بخوانید: