شامگاه پنجشنبه ۱۸ آوریل/ ۲۹ فروردین یک بار دیگر چندین خمپاره به محلات جنوبی و پرتراکم طرابلس در نزدیکی یک درمانگاه اصابت کرد. شورای امنیت سازمان ملل که پشت درهای بسته برای بررسی درگیری‌های لیبی تشکیل جلسه داده بود نتوانست به تصمیم برسد. ایتالیا و آلمان از دولت لیبی حمایت می‌کنند. ایالات متحده آمریکا تحولات لیبی را رصد می‌کند. روسیه و فرانسه سکوت پیشه کرده‌اند. توافق اتحادیه اروپا با لیبی درباره مهاجران آفریقایی به خطر افتاده، امکان دارد گروه دولت اسلامی (داعش) در لیبی قدرت بگیرد و نه تنها تولید و صدور نفت لیبی مختل شده، بلکه جان هزاران نفر از ساکنان طرابلس هم در خطر است.

نیروهای دولت مرکزی لیبی در غرب طرابلس. شرق پایتخت تحت کنترل نیروهای تحت امر ژنرال خلیفه حفتر درآمده. فرانسه از حفتر حمایت می‌کند. آمریکا فعلاً نظاره‌گر است

دو هفته قبل جمعه ژنرال خلیفه حفتر با انتشار یک پیام صوتی به نیروهای تحت امر خود موسوم به «ارتش ملی لیبی» فرمان داد برای سرنگون کردن حکومت تحت حمایت سازمان ملل به طرابلس، پایتخت لیبی حمله کنند. به درخواست بریتانیا شورای امنیت سازمان ملل بعد از ظهر جمعه ۵ آوریل/ ۱۶ فروردین پشت درهای بسته در یک جلسه فوق‌العاده بحران لیبی و حرکت نیروهای ژنرال خلیفه حفتر برای تصرف طرابلس را بررسی کرد اما بدون نتیجه به پایان رسید. جلسه فوق‌العاده دومی هم شامگاه گذشته در شورای امنیت سازمان ملل پشت درهای بسته برگزار شد. آمریکا و روسیه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کردند که از قطعنامه پیشنهادی سازمان ملل که خواهان توقف درگیری‌ها و برقراری آتش‌بس شده، حمایت نمی‌کنند.

در قطعنامه پیشنهادی بریتانیا ژنرال خلیفه حفتر به عنوان مسئول درگیری‌ها معرفی شده. روسیه مخالف است.  آمریکا دلیلی برای مخالفت خود با این قطعنامه ارائه نداده. نشست شورای امنیت سازمان ملل برای بررسی دوباره قطعنامه پیشنهادی بریتانیا به درخواست آلمان برگزار شد.

غسان سلامه، نماینده سازمان ملل در لیبی اعلام کرد که موجی از صدور سلاح به لیبی آغاز شده است. سلامه نسبت به وقوع یک بحران انسانی در این کشور هشدار داد.

سازمان بهداشت جهانی پنجشنبه ۲۸ آوریل/ ۲۹ فروردین اعلام کرد که در دو هفته‌ای که از درگیری‌ها در اطراف طرابلس، پایتخت لیبی می‌گذرد، ۲۰۵ نفر از جمله ۱۸ غیر نظامی کشته و ۹۱۳ نفر مجروح شده‌اند. سه‌شنبه گذشته یکی از محله‌های پرجمعیت طرابلس هدف چندین خمپاره قرار گرفت. شامگاه گذشته مجدداً چندین خمپاره به جنوب طرابلس اصابت کرد. این‌بار در جوار یک درمانگاه.

ژنرال خلیفه حفتر و نیروهای تحت امرش پیش‌بینی کرده بودند که در طی فقط چند روز به طرابلس می‌رسند و دولت فیض السراج، نخست‌وزیر لیبی را سرنگون می‌کنند. دولت لیبی اما مقاومت کرد و مانع از پیشروی بیشتر نیروهای حفتر شد. پاریس از ژنرال خلیفه حفتر حمایت می‌کند. ژان ایو لودریان و مایک پمپئو، وزیران خارجه فرانسه و آمریکا با یکدیگر گفت‌وگو کردند و ظاهراً به این توافق رسیدند که می‌بایست با برقراری آتش‌بس، فرایند سیاسی سازمان ملل برای دستیابی به صلح پایدار در لیبی از سر گرفته شود. در این فاصله «ارتش ملی لیبی» که تحت امر ژنرال حفتر قرار دارد کنترل شرق طرابلس را به دست گرفته. نیروهای دولتی کنترل غرب طرابلس را در دست دارند. دولت لیبی در غرب طرابلس حکم بازداشت ژنرال خلیفه حفتر را صادر کرده و ارتش ملی لیبی در شرق پایتخت حکم بازداشت نخست‌وزیر را. دولت لیبی که از فرانسه خشمگین است، روز گذشته همه روابط خود با این کشور را به تعلیق درآورد و ایتالیا هم که به نفت لیبی وابسته است، از فرانسه خشنود نیست. آلمان نگران توافق با لیبی بر سر جلوگیری از ورود پناهجویان آفریقایی از این کشور به اتحادیه اروپاست. این توافق تابستان گذشته حاصل شد.

بیشتر بخوانید: