محمدباقر قالیباف در یادداشتی گفته است که بودن با نبودن در گروه ویژه اقدام مالی (FATF) تأثیری بر فشارها علیه جمهوری اسلامی ندارد، شرایط دنیا عوض شده و باید فکری به حال چگونگی دفاع از «ارزش‌های انقلاب اسلامی» کرد.

محمدباقر قالیباف، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، شهردار پیشین تهران و فرمانده سابق قرارگاه خاتم‌الانبیا سپاه پاسداران
محمدباقر قالیباف، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، شهردار پیشین تهران و فرمانده سابق قرارگاه خاتم‌الانبیا سپاه پاسداران

محمدباقر قالیباف، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در یادداشتی در روزنامه «صبح نو» درباره مسائلی نظیر پیوستن به FATF و نحوه مبارزه با آمریکا اظهار نظر کرده است.

او در این مقاله از تغییر شرایط در جهان و شیوه رقابت و حتی جنگ دولت‌ها با یکدیگر سخن گفته و پرسیده است: «سؤال بسیار مهم پیش روی ما و جبهه انقلاب از یک منظر نواصولگرایانه این است که روش کارآمد و روزآمد این مبارزه چگونه است؟ اگر قصد ما تسلیم شدن نیست و این کار را خلاف آرمان‌ها و ارزش‌های خود می‌دانیم چه باید بکنیم؟»

قالیباف معتقد است «غیر از گزینه تسلیم شدن یا خستگی از مبارزه با حریف یا وارد نشدن به زمین بازی، گزینه‌های دیگر و شیوه‌های دیگری از مبارزه و تقابل وجود دارد».

او با اشاره به موضوع پیوستن به FATF می‌گوید: «ما نمی‌توانیم از کنار آمریکا و مسائل دیگری نظیر FATF عبور کنیم و آن‌ها را نادیده بگیریم. به هر حال فشار آن‌ها وجود دارد و روزبه‌روز هم بیشتر می‌شود.»

یکی از شرایطی که اتحادیه اروپا برای اجرایی کردن کانال مالی تجارت با ایران تعیین کرده پیوستن ایران به FAFT است. چهار لایحه مربوط به FATF که ایران برای استانداردسازی و ساماندهی نظام بانکی و ارتباط بانک‌های ایران با بانک‌ها و مؤسسات مالی دنیا باید آن‌ها را بپذیرد، عبارتند از: «اصلاح قانون مبارزه با پولشویی»، «اصلاح قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم»، «الحاق ایران به کنوانسیون بین‌المللی مبارزه با تأمین مالی تروریسم» (CFT)، و «الحاق ایران به کنوانسیون سازمان ملل برای مقابله با جرایم سازمان‌یافته فراملی – پالرمو». در پی اختلاف بین مجلس و شورای نگهبان بر سر تصویب این لوایح، مجمع تشخیص مصلحت دو لایحه «اصلاح قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم» و «اصلاح قانون مبارزه با پولشویی» را که بیشتر ناظر به قوانین داخلی کشور هستند تأیید کرد اما دو لایحه دیگر، سی‌اف‌‌تی و پالرمو بلاتکلیف ماندند.

قالیباف می‌افزاید: «چه درون آن (FATF) باشیم و چه بیرون آن، تأثیر خیلی زیادی در توانایی این نهاد برای اعمال فشار بر ایران ایجاد نمی‌شود زیرا بر خلاف سازمان‌های بین‌المللی قدیمی‌تر FATF حتی بر عملکرد غیرعضوها هم نظارت دارد و می‌تواند آن‌ها را تحریم کند.»

پس از آن‌که آمریکا سپاه پاسداران را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داد، بحث بر سر تصویب لوایح FATF در ایران بار دیگر داغ شد و مخالفان این لوایح خواهان تصویب نکردن آن‌ها در مجمع تشخیص مصلحت نظام شدند. برخی از مسئولان کشور نیز از پیوستن به آن حمایت کردند.

شهردار پیشین تهران و فرمانده سابق قرارگاه خاتم‌الانبیا سپاه پاسداران چند دلیل آورده است تا ثابت کند کسانی که می‌گویند پیوستن به معاهدات و سازمان‌های بین‌المللی «به مصلحت جمهوری اسلامی نیست» اشتباه می‌کنند: «به‌دلیل وابستگی ما به فروش نفت و مبنای قیمت‌گذاری و فروش آن بر پایه دلار، ما ناگزیر از تعامل مالی با بازارهای جهانی مبتنی بر دلار هستیم»؛ «ابزارهای جدید ارتباطی باعث شده آگاهی مردم جهان از زندگی مردمان دیگر بیشتر شود و این امر ناگزیر مطالبات را افزایش می‌دهد»؛ «اگر کنار بکشیم نمی‌توانیم این سازوکارهای جدید را بشناسیم و از بروز تهدیدات از طرف آن‌ها جلوگیری کنیم و این در حالی است که تهدیدات این نهادها، با عدم حضور ما برطرف نمی‌شود»، و «سیاست کلان نظام، کنار کشیدن از صحنه‌های بین‌المللی نیست. سیاست ما این است که با حفظ اصول و ارزش‌ها در جهان ایفای نقش کنیم».

پیش از این مجید انصاری عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفته بود که نباید از همه‌پرسی و رفراندوم ترسید و اگر مجمع تشخیص مصلحت نتوانست در مورد لوایح FATF تصمیم‌گیری کند آن را به رفراندوم باید گذاشت.

بیشتر بخوانید: