مسعود پزشکیان، نایب رئیس مجلس هر کس که در کار اجرایی دست دارد خواهان پیوستن به FATF است، مخالفان آن کسانی هستند که مسئولیتی ندارند.

مسعود پزشکیان، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی
مسعود پزشکیان، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی

مسعود پزشکیان، نماینده اصلاح‌طلب و طرفدار پیوستن به گروه ویژه اقدام مالی (FATF) از مخالفان آن انتقاد کرد و گفت: «کسی را پیدا نمی‌کنید که که کارشناس باشد، دستش در آتش باشد و در سیستم اجرایی کشور حضور داشته باشد و بگوید که ما به FATF نپیوندیم. آدم‌های که می‌گویند ما نپیوندیم کسانی هستند که در جریان این کارها نیستند و مسئولیتی نیز ندارند.»

پزشکیان افزود: «برخی که مجری نیستند می‌گویند ما بدون پیوستن به FATFمی توانیم بدون مشکل کار کنیم من که مجری هستم می‌گویم نمی‌شود بدون پیوستن در برخی زمینه‌ها کار کرد و باید به FATF بپیوندیم.»

یکی از شرایطی که اتحادیه اروپا برای اجرایی کردن کانال مالی تجارت با ایران تعیین کرده پیوستن ایران به FAFT است. چهار لایحه مربوط به FATF که ایران برای استانداردسازی و ساماندهی نظام بانکی و ارتباط بانک‌های ایران با بانک‌ها و مؤسسات مالی دنیا باید آن‌ها را بپذیرد، عبارتند از: «اصلاح قانون مبارزه با پولشویی»، «اصلاح قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم»، «الحاق ایران به کنوانسیون بین‌المللی مبارزه با تأمین مالی تروریسم» (CFT)، و «الحاق ایران به کنوانسیون سازمان ملل برای مقابله با جرایم سازمان‌یافته فراملی – پالرمو». در پی اختلاف بین مجلس و شورای نگهبان بر سر تصویب این لوایح، مجمع تشخیص مصلحت دو لایحه «اصلاح قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم» و «اصلاح قانون مبارزه با پولشویی» را که بیشتر ناظر به قوانین داخلی کشور هستند تأیید کرد اما دو لایحه دیگر، سی‌اف‌‌تی و پالرمو بلاتکلیف ماندند.

نایب رئیس مجلس معتقد است که هر چه بتوان با دنیا ارتباط منطقی‌تر ایجاد کرد و تنش‌های خود را با کشورهای دیگر کاهش داد به ضرر آمریکاست و «این‌که ما بخواهیم از یک کنوانسیون بین‌المللی خارج شویم یا بِه کنوانسیون‌های که دیگر کشورها پیوسته‌اند نپیوندیم بهانه دادن به دست آمریکاست برای اینکه تحریم‌های خودش یا هر حرفی را که می‌زند تشدید کند».

به‌گفته پزشکیان «اگر مشخص شود که در کشور ما پولشویی وجود ندارد و شفاف است و برای دنیا شفاف شود که روند چرخش مالی در کشور ما مشخص شود بهتر از این است که ما بگوییم “نه” نمی‌پذیریم که به FATF بپیوندیم.

پس از آن‌که آمریکا سپاه پاسداران را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داد، بحث بر سر تصویب لوایح FATF در ایران بار دیگر داغ شد و مخالفان این لوایح خواهان تصویب نکردن آن‌ها در مجمع تشخیص مصلحت نظام شدند. برخی از مسئولان کشور نیز از پیوستن به آن حمایت کردند.

بیشتر بخوانید: