مسافرانی که سوم خرداد ۱۳۹۷ به فرودگاه بین‌المللی مشهد رفته بودند، ناگهان بر تابلوها و تلویزیون‌های تبلیغاتی این فرودگاه تصویر نمادین اعتراض‌های دی ۹۶ را دیدند که روی آن در کنار هشتگ «#اعتراضات_سراسری» نوشته شده بود: «تا کی؟» این نخستین کنش «تپندگان»، گروهی از هکرهای ایرانی معترض بود. آنها فعالیت خود را ادامه دادند و در آخرین نمونه، چهارشنبه ۲۱ فروردین با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کردند که در اعتراض به «بی‌فکری» حکومت در قبال سیل‌زدگان، مجدداً بر کامپیوترهای فرودگاه مشهد مسلط شدند.

فعالیت سیاسی هکرها در جهان امر شناخته‌شده‌ای است و فعالان هکر در رسانه‌ها و پژوهش‌ها به «هکتیویست» (Hacktivist) مشهور شده‌اند. هکرهای ایرانی اما تا پیش از این به خاطر همکاری با سرویس‌های امنیتی و حمله به تأسیسات کشورهای خارجی شناخته شده بودند. به همین خاطر و برای آشنایی بیشتر با هکتیویست‌های ایران، در گفت‌و‌گوی زیر با گروه تپندگان از انگیزه‌ آنها و فعالیت‌هایشان پرسیدیم.

سوم خرداد گذشته، فرودگاه مشهد؛ تپندگان اعلام موجودیت کرد ــ عکس: آرشیو
▪️ آیا می‌توانید تاریخ‌چه فعالیت‌هایتان را بگویید؟ انگیزه‌تان چیست؟

تپندگان: ما گروهی از فعالان مدنی و هکتیویست هستیم که چندین سال در کشور به انگیزه اقدام برای بهبود شرایط زندگی فعالیت کرده ایم. پس از آغاز اعتراضات سراسری که از مشهد شروع شد، تصمیم به اقدام گرفته تا آنها دیگر نتوانند خواسته‌هایمان را نادیده بگیرند. ما تصمیم گرفتیم که صدای اعتراض ما مردم ایران را به گوش همگان برسانیم و از نظام خواستار بهبود شرایط زندگی، ریشه‌کن‌کردن فساد در رده‌های بالا و جلوگیری از حیف و میل بیت المال در کشورهای دیگر هستیم.

تاریخچه فعالیت ما در توئیتر @tapandegan موجود است. شما نیز می‌توانید ویدیوئی را که با صدای خودمان در مورد اهداف، فعالیت‌ها و دست‌آوردهایمان منتشر کرده ایم، جهت تکمیل اطلاعات‌تان مشاهده کنید: vimeo.com/279298544

▪️برخی انتقاد می‌کنند که اکتیویسم یا کنش‌گری آنلاین با مشکلات روز جامعه، به ویژه جامعه‌هایی مثل ایران پیوند نمی‌خورد. پاسخ شما به آنها چیست؟ چگونه اکتیسویسم شما با مبارزات کارگران، زنان، معلمان و فقرای شهری گره می‌خورد؟ 

-: مسلماً در کشوری که سانسور، سرکوب و بازداشت رواج دارد ما چاره‌ای جز استفاده از هر وسیله و امکاناتی برای رساندن صدای‌مان به گوش همگان نداریم و این شامل اکتیویسم آنلاین نیز هست.

انگیزه فعالیت‌های ما ناشی از معضلاتی است که ما در حقیقت خودمان قربانی آن هستیم. ما از اقشار مختلف جامعه هستیم و بنابراین با همه جامعه کاملاً پیوند می‌خوریم و در تمامی فعالیت‌هایمان از اعتراضات به حق گروه‌های مختلف، من‌جمله اعتراضات در کازرون، اعتصاب کامیون‌داران و معلمین، اعتراضات به ضعف مسئولان در امدادرسانی به سیل‌زدگان حمایت کرده و خواهیم کرد.

ما هر گونه اطلاع، سند و مدرکی که دال بر فساد مسئولین عالیرتبه و حیف و میل بیت المال را که به دست‌مان می‌رسد، افشا می‌کنیم. مطمئنا هک‌ها و فعالیت‌های مجازی ما به اعتراضات سراسری ملت و اقشار ضعیف که دسترسی به چنین ابزار و امکاناتی را ندارند، کمک و آنها را تواناتر کرده تا صدای خود را در فضای مجازی نیز به گوش همگان برسانند.

▪️آیا با تهدیدی از سوی ارتش سایبری جمهوری اسلامی مواجه شده‌اید؟ 

-: ما جان خود را برای این مبارزه و رساندن صدای اعتراض ما مردم ایران به خطر انداخته و دیگر اجازه نمی‌دهیم صدایمان را در گلو خفه کنند. اگر ما الان اقدام نکنیم، فرزاندانمان و نسل‌های آینده نیز عذاب خواهند کشید! تا کی می‌توانیم در مقابل فقر، گرانی، فساد و حیف و میل بیت‌المال سکوت اختیار کنیم؟! تا کی؟! «نه حاکم، نه دولت، نیستند به فکر ملت».

▪️مک‌کنزی وارک در «مانیفست هکر» می‌نویسد: «هکرها خیلی با جمع کنار نمی‌آیند. ما اغلب دوست نداریم تکینگی‌مان را کنار بگذاریم. زمان برای سربرآوردن یک هک جمعی [collective] فرارسیده است که منافع طبقاتی را بر اساس آرایش تفاوت‌ها در کنار یکدیگر ــ‌ و نه یک وحدت اجباری و قهری ــ تحقق بخشد. هکرها یک طبقه اند، اما یک طبقه‌ی انتزاعی. طبقه‌ای که دست به کار ساختن انتزاع‌ها است، طبقه‌ای که انتزاعی ساخته شده است». نظرتان درباره این بند از مانیفست هکر چیست؟

-: هک کردن یکی از شیوه‌های فعالیت مدنی اعتراض آمیز گروه تپندگان است. ما به اقدامات خود برای رساندن صدای ما ملت ایران به هر صورت ممکن و توسط هر وسیله‌ای که در دسترس ماست، من جمله هک و افشاگری ادامه خواهیم داد؛ همان‌طوری‌ که تا کنون انجام داده‌ایم و از اعتراضات سراسری، اعتصابات کامیون‌داران، و ضعف مسئولان در امدادرسانی به سیل زدگان حمایت کردیم.

ما از حمایت و همکاری شهروندان و پرسنل سازمان‌ها که بدون ترس و واهمه همانند ما زندگی خود را به خطر انداخته و اطلاعات و اسنادی را جهت افشاگری در اختیار ما می‌گذارند (از طریق ایمیلT4P4NDEG4N@protonmail.com) برخورداریم. بنابراین ما گروه «تپندگان» فعالیت‌هایمان را نمونه‌ای بارز از «سربرآوردن یک هک جمعی» می‌دانیم. فعالیت ما به صورت دسته‌جمعی بوده و این راز موفقیت برای دستیابی به اهداف ما برای بهبود شرایط زندگی ماست.

ملت ایران که دارای بزرگترین منابع طبیعی مانند نفت و گاز است نباید محتاج قرصی نان باشد. درآمدهای فروش این منابع چگونه ناپدید می شوند؟! مگر نه اینکه به دلیل فساد و حیف و میل؟! تا کی؟!


فعالیت‌های تپندگان: