به گفته رئیس کل دادگستری استان گلستان، هنوز برای «مقصران سیل» این استان پرونده قضائی تشکیل نشده است. استاندار گلستان به دلیل حاضرنبودن هنگام وقوع فاجعه از کار برکنار شده بود.

سیل در استان گلستان خسارت‌های زیادی برجای گذاشت ــ عکس: خبرگزاری مهر

هادی هاشمیان، رئیس کل دادگستری گلستان جمعه ششم اردیبهشت به خبرنگاران گفت که برای تشکیل پرونده علیه متهمان به قصور در سیل گلستان «منتظریم کار اسکان مردم به پایان برسد زیرا این امر در اولویت قرار دارد.»

به گفته هاشمیان، مستندات این کوتاهی‌ها جمع‌آوری شده است.

او وضعیت سیل‌زدگان استان را نیز چنین توصیف کرد: «مردم از اردوگاه‌ های موقت به منازل خود بازگشتند اما با توجه به این که منازلشان بیش از ۲۰ روز دچار آبگرفتگی بوده و تخریب شده شود در چادرهای داخل منازلشان زندگی می ‌کنند.»

بارش شدید باران در دو روز آخر سال ۹۷ در استان گلستان موجب سرریز شدن سد گلستان در گنبدکاووس، سد بوستان در کلاله و سد وشمگیر در آق‌قلا شد و در پی آن سیل ابتدا از شرق استان آغاز و با طغیان رودخانه‌های گرگان‌رود، چهل‌چای، قره‌سو و اوغان بخش‌های وسیعی از شمال و غرب گلستان را به زیر آب برد.

۳۱۰ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی استان گلستان زیر آب رفتند و دست‌کم سه‌هزار کارگر این استان بیکار شدند.

استانداری که به سفر خارج رفت

در هنگام وقوع سیل، غیبت استاندار گلستان جنجال‌آفرین شد. مناف هاشمی، استاندار گلستان هنگام این فاجعه در مرخصی در سفر خارج از ایران به سر می‌برد و آخرین بار ۲۸ اسفند ۹۷ از سد گلستان بازدید کرده بود.

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری سوم فروردین به استان گلستان رفت و مناف هاشمی را برکنار کرد.

ناصر سراج رئیس سازمان بازرسی نیز استاندار برکنار شده گلستان را مسئول وضعیت به وجود آمده دانسته و گفته بود که دولت به توصیه‌های این سازمان توجه نکرده است و استاندار برکنارشده «باید پاسخگو باشد».

به گفته او، مناف هاشمی در روز نخست جاری شدن سیل در استان گلستان حضور داشته و در واکنش به این مسئله گفته است: «مشکلی پیش نخواهد آمد و آب راهی دریا می‌شود».


در همین زمینه: