نسلی جدید از رهبران سیاسی جوان و دوستدارِ اینترنت، در انتخابات عمومی روز یکشنبه اسپانیا در حال رقابت برای کسب سمت نخست‌وزیری این کشور هستند. همه کاندیداها مرد هستند و کمتر از ۵۰ سال دارند. انتظار می‌رود که ویژگی این انتخابات نیز همچون برخی نمونه‌های دیگر در اروپا و غرب، خیزش راست افراطی و افزایش قدرت احزاب ضد مهاجر و ملی‌گرا باشد.

(FILES) In this file photo taken on April 14, 2019 a man waves a Spanish flag with the silhouette of the spanish medieval nobleman and military leader Rodrigo Diaz de Vivar "El Cid", during a campaign rally of far-right party Vox, in Burgos, northern Spain ahead of the April 28 general elections. - On the margins until December 2018 when it burst onto the regional scene in Spain's south, far-right party Vox is hoping to get into the national parliament after the general elections by capitalising on lingering discontent. (Photo by CESAR MANSO / AFP)
پرچم اسپانیا با نقش یک شهسوار قرون وسطی، یادآور نوستالوژی راست‌افراطی برای بیرون انداختن مسلمانان و یهودیان از این قلمرو، عکس از AFP

به گزارش خبرگزاری «اسوشیتدپرس»، انتظار می‌رود که نتیجه انتخابات اسپانیا یک پارلمانِ چندپاره باشد. هر گروهی که بیشترین رای را در این پارلمان بیاورد باید مذاکراتی طولانی و پیچیده را با سایر گروهها برای برای ایجاد دولت ائتلافی آغاز کند.

چنددستگی در سیاست اسپانیا نتیجه رکود اقتصادی ناشی از برنامه‌های ریاضتی این کشور، نارضایتی از نظام دو حزبی، و ظهور اخیر پوپولیسم راست افراطی است.

انتظار می‌رود که حزب راست افراطی «وُکس» تعداد قابل توجهی از کرسی‌های پارلمان را به دست بیاورد، که این پدیده در نوع خود از دهه ۸۰ میلادی تا کنون بی‌نظیر بوده است.

یه گزارش خبرگزاری «رویترز»، تا ساعت دو عصر، بیش از ۴۱ درصد واجدان شرایط در این انتخابات شرکت کرده اند که حدود پنج درصد از میزان مشارکت در انتخابات قبلی در زمان مشابه بیشتر است.

نامزدهای اصلی انتخابات اسپانیا عبارتند از:

پدرو سانچز که رهبر حزب سوسیالیست و نخست‌وزیر متصدی اسپانیا است. وقتی که دولتش نتوانست بودجه مخارج ملی را در ماه فوریه به تصویب برساند، ناچار شد که تقاضای یک انتخابات زودرس را مطرح کند. همه نظرسنجی‌های اولیه از پیشتازی سوسیالیست‌ها بر حزب محافظه‌کار «مردم» خبر می‌دهد، اما با این حال فاصله سوسیالیست‌ها با کسب اکثریت پارلمان زیاد است و باید چشم به تشکیل ائتلافی قدرتمندتر داشته باشند.

پابلو کاسادو در اولین انتخابات خود به عنوان رهبر حزب مردم، نیروی سیاسی محافظه‌کار اصلی اسپانیا در سه دهه اخیر، شرکت می‌کند. او وکیلی ۳۸ ساله است و در جولای گذشته با وعده مبارزه با فساد به رهبری حزب مردم رسید. کاسادو حزبش را به سمت محافظه‌کاری بیشتر سوق داده، و منتقد سیاست‌های دولت سانچز در قبال کاتالانیا و خواستار سختگیری بیشتر در برابر جدایی‌طلبی کاتالان‌ها است.

آلبرت ریورا مردی ۳۹ ساله است که شرم ندارد. او در سال ۲۰۰۶ در سن ۲۷ سالگی با انتشار عکس برهنه خود برای پوستر یک کارزار در دنیای سیاست نامی به هم زد. ریورا از آن زمان به بعد حزب راست میانه «شهروندان» («سیودادانوس») را رهبری می‌کند. این حزب در بارسلونا برای مقابله با جدایی‌طلبان کاتالان پدید آمد، اما حالا در کل اسپانیا به موقعیت خوبی دست یافته است. حزب شهروندان طرفدار بازار آزاد است و رای‌دهندگان را از هر دو حزب سوسیالیست و مردم به سمت خود می‌کشاند.

پابلو ایگلسیاس که در سال ۲۰۱۵ به رهبری نیروی چپ اسپانیا دست یافت، حالا در حال تقلا برای جلوگیری از فروپاشی حزب چپ‌گرای «پودموس» است. سیاست‌مداری که قبلا یک مجری تلویزیونی در مناظره‌های سیاسی بود، حالا در مقام رهبری حزب پودموس هدف خود را بهبود وضعیت بیکاران و همینطور سایر کسانی می‌داند که از برنامه‌های ریاضت اقتصادی آسیب دیده اند.

سانتیاگو آباسکال، عضو پیشین پارلمان باسک است. او فعالیت سیاسی خود را به عنوان عضوی از حزب مردم آغاز کرد و حالا به عنوان رهبر حزب «وکس» امیدوار است که بتواند نمایندگان راست افراطی را برای اولین بار از دهه ۸۰ میلادی تا کنون وارد پارلمان کند. وکس در لاتین به معنای صدا است. هدف این حزب دفاع از اسپانیا در برابر خطر جدایی‌طلبی مهاجرت مسلمانان، فمینیسم و لیبرال‌ها است.

آباسکال گفته است که می‌خواهد اسپانیا را دوباره فتح کند. این اشاره‌ای است به بیرون راندن مسلمانان و یهودیان از قلمرو اسپانیا در قرن ۱۵ میلادی.


در همین زمینه: