گردبادی شدید با سرعت بالغ بر ۲۰۰ کیلومتر در ساعت مناطق ساحلی شرق هند را درنوردید. این گردباد که فنی (Fani) خوانده می‌شود با باران سیل‌آسا همراه است و باعث خسارات فراوانی به استان ادیشا و مرگ دو نفر شده است. پیش از رسیدن گردباد یک میلیون نفر از مناطق آسیب‌پذیر تخلیه شده بودند.

یکی از تصاویر مخابره شده در زمان وقوع گردباد فنی در شرق هند

بر اساس اعلام وزارت هواشناسی هند این گردباد روزهای متوالی در بخش‌های شمالی خلیج بنگال در حال شکل‌گیری و شدت گرفتن بوده و جمعه ۳ مه/۱۳ اردیبهشت ساعت ۸ صبح به وقت محلی به ساحل استان ادیشا برخورد کرده است. دولت هند ۲۴ ساعت پیش از رسیدن این گردباد بیش از یک میلیون نفر از ساکنان مناطق آسیب‌پذیر را از خانه‌هایشان به مناطق دیگر منتقل کرده بود. فنی با وزیدن در منطقه‌ای به وسعت ۶۰ کیلومتر در مرکز استان، درخت‌ها و تیرهای چراغ برق را ازجا کند و باعث قطعی آب، برق و بسته شدن فرودگاه و تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها شد.

به گزارش خبرگزاری الجزیره صدها نفر از کارکنان سازمان مدیریت بحران به این استان اعزام شدند و از پزشکان و دیگر پرسنل پزشکی خواسته شده تا پیش از ۱۵ مه منطقه را ترک نکنند.

گردباد تاکنون جان دو تن را گرفته است.  از جمله یک مرد سالخورده که در پناهگاه دچار حمله قلبی شده و فرد دیگری که به‌خاطر سقوط درخت بر روی او کشته شده است.

استان بنگال غربی که در همسایگی اودیشا قرار دارد نیز فرودگاه خود را در کلکته مرکز استان بسته است و به صدها هزار نفر از ساکنان آن دستور تخلیه داده شده است. گروه‌های امدادی ویژه نیز به منطقه اعزام شده‌اند تا گردشگران را به مناطق امن هدایت کنند. فرهاد حکیم، شهردار کلکته می‌گوید:

«به ما اعلام شده که گردباد فنی به سمت بنگال در حرکت است و به کلکته خواهد رسید. اما مردم نباید دچار ترس بی‌مورد شوند. همه اقدامات احتیاطی انجام شده‌اند تا از ازدست‌رفتن جان‌ها جلوگیری شود».

ساکنان ادیشا می‌گویند به دلیل تاریکی هوا دید محدود است و تنها صدای بلندشدن سقف‌ها و از جاکنده شدن تیرهای چراغ برق و درختها شنیده می‌شود و آب وارد خانه‌ها شده.

مردمی که از خانه‌هایشان گریخته‌اند در بلاتکلیفی به سر می‌برند و نمی‌توانند از راه‌آهن برای حمل و نقل استفاده کنند.  تنها سه قطار ویژه از شهر پوری در حال انتقال زائران و گردشگران به مناطق امن‌تر است. حدود ۳هزار چادر در مدارس و ساختمان‌های دولتی برای پناه‌دادن به بیش از یک میلیون‌ نفر برپا شده‌اند و ۱۰۰هزار بسته غذای خشک آماده شده تا در صورت لزوم استفاده شود.

یکی از خبرنگاران محلی ادیشا به الجزیره گفته که این استان منطقه‌ای گردبادخیر است اما اقدامات پیشگیرانه دولت از بوجود آمدن تلفات انسانی جلوگیری کرده. پیشتر اعلام شده بود که هیچ‌کس قربانی این گردباد نشده است.

براساس اعلام وزارت هواشناسی هند پیش‌بینی می‌شود فنی شنبه به بنگلادش برسد و رفته رفته ضعیف شود.

از ماه آوریل تا دسامبر فصل گردباد در هند محسوب می‌شود. در ۱۹۹۹ گردبادی که به مدت ۳۰ ساعت در سواحل ادیشا فعال بود جان بیش از ۱۰هزار نفر را گرفت. اما با کمک فن‌آوری‌های هواشناسی و پیش‌بینی زمان رسیدن گردباد از ۲۰۱۳ تا کنون تخلیه مناطق آسیب‌پذیر جان هزاران نفر را نجات داده است.

پانویس:

این گزارش با اطلاعات تازه به روز شد.