سازمان ملل و سخنگوی حوثی‌های یمن اعلام کردند حوثی‌ها از امروز شنبه ۱۱ مه/ ۲۱ اردیبهشت به صورت یک‌طرفه نیروهای خود را از سه بندر یمن خارج می‌کنند. این حرکت به منظور گشودن راه‌های مذاکره سیاسی برای پایان دادن به جنگ چهار ساله یمن انجام می‌شود.

۱۶ ژوئن
بندر حدیده: جرثقیل‌های تخلیه کالا در چشم‌انداز بارانداز. زندگی یمنی‌ها به این کالاها بستگی دارد/ عکس از آرشیو

به گزارش خبرگزاری «رویترز»، سازمان ملل در بیانیه‌ای اعلام کرد حوثی‌ها از ۱۱ تا ۱۴ مه (۲۱ تا ۲۴ اردیبهشت) در یک «جابه‌جایی یک‌طرفه مقدماتی» از سه بندر خارج خواهند شد.

این بنادر عبارتند از «صلیف» که برای گندم استفاده می‌شود، «رأس عیسی» که برای نفت بهره‌برداری می‌شود و همین‌طور بندر بزرگ و اصلی «حدیده».

محمدعلی الحوثی، رئیس شورای عالی انقلابی حوثی‌ها، روز شنبه در صفحه توئیتر خود گفته بود نقل و انتقال نیروهای حوثی‌ شنبه ۱۱ مه/ ۲۱ اردیبهشت در ساعت ۱۰ ( هفت به وقت گرینویچ) آغاز می‌شود.

به گزارش خبرگزاری «الجزیره» و به نقل از شاهدان محلی، خروج نیروهای حوثی صبح امروز تحت نظارت نیروهای سازمان ملل آغاز شده است.

«کمیته هماهنگی نقل ‌و انتقال نیروها» در سازمان ملل به رهبری ژنرال دانمارکی، میشائیل لولسگارد که مسئولیت نظارت بر حدیده را بر عهده دارد، جابه‌جایی نیروها را طبق معاهده توافق شده در دسامبر گذشته در استکهلم، پایتخت سوئد، برنامه‌ریزی کرده است.

توافق دسامبر سال گذشته بین حوثی‌ها و دولت یمن یک دستاورد بزرگ برای پایان جنگی بود که ده‌ها هزار کشته داده و یمن را به قحطی کشانده است.

در استکهلم این امید به وجود آمد که جابه‌جایی نیروها در ژانویه رخ دهد اما اجرای این برنامه بارها به دلیل عدم اعتماد میان دو طرف درگیر به بن‌بست خورد. یک طرف این درگیری حوثی‌ها هستند که به ایران نزدیکند و در طرف دیگر ائتلاف به رهبری عربستان سعودی قرار دارد که از دولت یمن و سایر نیروها حمایت می‌کند.

الحوثی روز شنبه گفت که خروج یک‌طرفه گروهش از بنادر یمن نتیجه امتناع ائتلاف در اجرای توافق استکهلم است.

طبق بیانیه سازمان ملل، ماموران این سازمان بر خروج نیروها نظارت خواهند کرد؛ خروجی که اولین قدم در راه محقق کردن توافق خواهد بود.

بیانیه گفته است خروج حوثی‌ها باید با «اقدامات متعهدانه، شفاف و پایدار همه گروه‌ها برای اجرای کامل وظایف‌شان همراه شود.»

طبق برنامه، نیروهای خارج شده باید به سازمان ملل اجازه دهند به ایفای نقش اساسی خود در حمایت از شرکت بنادر دریای سرخ بپردازد.

دولت یمن با حمایت عربستان سعودی هنوز درباره جابه‌جایی نیروهایش اظهار نظری نکرده است. انتظار می‌رود آنها نیز موقعیت‌های خود در حواشی حدیده را طبق مرحله مقدماتی توافق ترک کنند. در مرحله دوم توافق هر دو طرف باید بار دیگر مسافتی بیشتر را عقب‌نشینی کنند.

وزیر اطلاعات دولت یمن پیشنهاد حوثی‌ها برای خروج را مورد انتقاد قرار داده و آن را «فریبکارانه» خوانده و گفته که اگر خروج حوثی‌ها با «نظارت و تایید مشترک» مطابق با توافق دسامبر همراه نشود، غیرقابل قبول است.

ائتلاف به رهبری عربستان سعودی و امارات متحده عربی نیز گفته که حوثی‌ها از بنادر برای قاچاق اسلحه استفاده می‌کنند. ایران که با حوثی‌ها متحد است اعلام کرده که اگر دولت کنترل این بنادر را به دست بگیرد، حوثی‌ها را از بین می‌برد.

دولت‌های غربی که برخی از آنها ائتلاف را با تسلیحات و اطلاعات حمایت می‌کنند، خواهان پایان این نزاع چند ساله شده‌اند که در منطقه به عنوان جنگ نیابتی عربستان سعودی و ایران شناخته می‌شود.

ماه گذشته فرستاده مخصوص سازمان ملل، مارتین گریفیث گفته بود که دولت و حوثی‌ها رسماً توافق کرده‌اند مرحله مقدماتی خروج نیروها را انجام دهند و بحث‌ها حول انجام مرحله دوم در جریان است.

مقامات سازمان ملل بارها از طرف‌های درگیر یمن خواسته بودند از حدیده خارج شوند. این بندر بزرگ منبع تامین حیات برای اقتصاد از رمق افتاده این کشور است.

حدیده یکی از راه‌های ارسال کمک‌های بزرگ‌ترین برنامه امدادرسانی، «برنامه غذای سازمان ملل» است که هدفش کمک به بیش از ۱۰ میلیون یمنی برای فرار از قطحی و گرسنگی است.

سازمان ملل متحد گزارش تازه‌ای درباره جنگ یمن منتشر کرده که در آن گفته شده جنگ ۲۰ سال توسعه یمن را به تعویق انداخته است و حتی اگر جنگ به‌زودی پایان یابد، زیان آن برای این کشورِ فقیر میلیاردها دلار خواهد بود.


در همین زمینه: