معمر الاریانی، وزیر اطلاعات یمن شورشیان حوثی را به تظاهر به خارج کردن نیروهایشان از بنادر یمن متهم کرد. نماینده ناظر سازمان ملل اما اعلام کرد نخستین روز خروج نیروهای حوثی «مطابق طرح از قبل پیش‌بینی شده» انجام گرفته است.

بندر حدیده، از مهمترین بنادر یمن و محل درگیری طولانی میان نیروهای دولتی و شورشیان حوثی ست. توافق استکهلم به آتش‌بس در این بندر منجر شد.

دولت یمن یکشنبه ۱۲مه/ ۲۲ اردیبهشت شورشیان حوثی را به اعمال «سیاست فریب» متهم کرد. سازمان ملل و سخنگوی حوثی‌های یمن پیشتر اعلام کرده‌ بودند شورشیان حوثی‌از شنبه ۱۱ مه/ ۲۱ اردیبهشت به صورت یک‌طرفه نیروهای خود را از سه بندر یمن در دریای سرخ خارج می‌کنند. این بنادر عبارتند از بندر بزرگ و استراتژیک «حدیده»، بندر«صلیف» که برای ورود گندم استفاده می‌شود و بندر «رأس عیسی» که برای ورود و خروج محموله‌های نفتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. جابه‌جایی نیروها طبق معاهده توافق شده در دسامبر گذشته در استکهلم، پایتخت سوئد، برنامه‌ریزی شده اما مقامات دولت یمن می‌گویند این جابه‌جایی به صورت صوری در حال انجام است.

به گزارش خبرگزاری اسوشیتدپرس معمرالاریانی روز یکشنبه در حساب توییتر خود نوشت: «کاری که شبه‌نظامیان حوثی کردند، این بود که در یک نمایش تئاتر تکراری، کنترل این بنادر را به نیروهای خودشان، با یونیفرم‌های متفاوت واگذار کردند. این نشان می‌دهد که آن‌ها همچنان توافق استکلهم را دستکاری می‌کنند و از انجام آن طفره می‌روند».

الحسن طاهر، فرماندار حدیده نیز شنبه گفته بود شورشیان حوثی صرفا کارکنان خود را جابه‌جا کرده‌اند: «حوثی‌ها بدون نظارت نماینده سازمان ملل یا دولت در حال پیاده‌کردن یک تاکتیک جدید برای واگذاری حدیده، صلیف و راس عیسی به خودشان هستند. ما کاملا این اقدام را رد می‌کنیم. توافق استکهلم باید به صورت کامل اجرا شود و به‌ویژه در مورد هویت گروه‌هایی که کنترل بنادر به آن‌ها واگذار می‌شود باید طبق توافق عمل شود».

منابع نزدیک به حوثی‌ها می‌گویند کنترل این بنادر به نیروهای گارد ساحلی که قبل از حوثی‌ها کنترل را در دست داشتند، بازگردانده شده است. به گزارش رویترز  میشائیل لولسگارد، ژنرال دانمارکی که مسئولیت نظارت بر حدیده را برعهده دارد یکشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد:

«خروج نیروهای حوثی در هر سه بندر همزمان و زیر نظر تیم نظارتی سازمان ملل انجام شد و گارد ساحلی مسئولیت امنیت بنادر را بر عهده گرفت».

شورشیان حوثی باید تا سه‌شنبه سیزدهم مه نیروهای خود را از این بنادر خارج کنند.  یک روز بعد از خروج نیروهای حوثی از بنادر، شورای امنیت به گزارشی در این باره رسیدگی می‌کند.

در همین زمینه: