رضا شهابی، عضو هیئت مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد به دعوت کنفدراسیون عمومی کارفرانسه «ث ژ ت» در فرانسه به‌سر می‌برد. او در سخنانی به‌عنوان مهمان ویژه در پنجاه و دومین کنگره ث ژ ت بار دیگر بر حق تشکل‌یابی مستقل کارگران تأکید کرد.

رضا شهابی در کنگره ث ژ ت

پنجاه و دومین کنگره ث ژ ت از ۱۲ مه/ ۲۲ اردیبهشت با حضور نمایندگان سندیکاهای کشورهای مختلف آغاز به کار کرده است. رضا شهابی که در پی شرکت در تجمع روز جهانی کارگر مقابل مجلس دستگیر و با قرار کفالت آزاد شد به دعوت دبیر کل ث ژ ت به فرانسه سفر کرده است.

شهابی خطاب به شرکت‌کنندگان در کنگره گفت که از حضور در جمع آنان خوشحال است اما عمیقاً نگران همکارش حسن سعیدی و سایر کارگران و دانشجویانی است که روز جهانی کارگر دستگیر شده اند و هنوز در زندان به سر می‌برند.

شهابی گفت:

«شاید باور نکردنی به نظر برسد اما در ایران و همین چند روز قبل ما به خاطر برگزاری تجمع بزرگداشت روز اول ماه مه به همراه بیش از ۳۰ نفر از دیگر کارگران و فرزتدان آنها که دانشجو بودند دستگیر شده و مورد ضرب و شتم قرار گرفتیم و من تا پنج روز پیش در زندان بودم. الان نیز با تودیع کفالت ۲۰۰ میلیوتی آزاد و در کنار شما حاضر شده‌ام. همینطور لازم است اشاره کنم که دو تن از بازداشت شدگان در اعتراضات کارگران هفت تپه در جنوب ایران به نام‌های آقای اسماعیل بخشی و خانم سپیده قلیان نیز کماکان در شرایط اسف باری محبوس هستند.»

شهابی ضمن اشاره به اعتراضات کارگری سال گذشته و برخورد حکومت به آن گفت: «امروزه مسئله داشتن تشکل‌های مستقل کارگری در ایران به امری فوری تبدیل شده است و مورد توجه پیشروان کارگران قرار گرفته است ولی حاکمیت ایران هرگونه اقدام کارگران برای تشکل یابی را مورد حمله و سرکوب قرار می‌دهد.»

شهابی در پایان در اشاره به وضعیت منطقه تاکید کرد:

«ما کارگران با جنگ افروزی‌های دولت‌های سرمایه داری در جهان و مخصوصا در خاورمیانه مخالفیم. تهدید نظامی و تحریم جز خراب تر کردن وضعیت زندگی کارگران و زحتمکشان ایران، عراق، افغانستان، سوریه، لبنان، فلسطین و… ندارد. ما کارگران به پشتیبانی هیچ یک از بلوک‌های سرمایه داری توهم نداریم بلکه به همبستگی کارگران و حقوق بگیران جهان احتیاج داریم.»

در شبکه‌های اجتماعی کاربران بسیاری با هشتگ «#بی‌خبری_شکنجه_است» در واکنش به بی‌خبری از وضعیت بازداشت‌شدگان روز کارگر از جمله مرضیه امیری خواهان آزادی آنها شده اند.


در همین زمینه: