فرستاده جمهوری اسلامی به سازمان ملل در گفت‌و‌گویی با شبکه‌ خبری «سی‌ان‌ان»، ایالات متحده را به راه‌انداختن «جنگ روانی» متهم کرد. مجید تخت روانچی گفت که وزارت دفاع آمریکا با استناد به «اطلاعات کذب» ناوگروه رزمی و بمب‌افکن‌ها را به منطقه اعزام کرده است و تهران حاضر نیست پیشنهاد گفت‌و‌گو را زیر فشار بپذیرد.

گفت‌و‌گوی تخت روانچی با سی‌ان‌ان،‌ سه‌شنبه ۱۴ مه / ۲۴ اردیبهشت
گفت‌و‌گوی تخت روانچی با سی‌ان‌ان،‌ سه‌شنبه ۱۴ مه / ۲۴ اردیبهشت

تنش‌ها بین ایران و آمریکا بالا گرفته است. پنتاگون ناوگروه رزمی یو اس اس آبراهام لینکلن و بمب‌افکن‌های بی‌۵۲ را به منطقه فرستاده و به گزارش «نیویورک‌تایمز»، طرحی برای اعزام ۱۲۰ هزار نیرو به خاورمیانه در صورت «حمله ایران به منافع آمریکا یا تسریع در برنامه هسته‌ای» آماده کرده است.

تخت روانچی سه‌شنبه ۱۴ مه / ۲۴ اردیبهشت در گفت‌و‌گو با سی‌ان‌ان گفت که «اطلاعات کذب» دستمایه اعزام نیروهای آمریکایی شده است؛ «اطلاعاتی که مطابق با نظرگاه کوته‌فکرانی در واشنگتن و چند کشور همسایه آماده شده است». او با اشاره به طرح نظامی به‌روز‌شده پنتاگون در قبال «تهدیدهای» ایران گفت:

«اینها همه به نظر ما جنگ روانی است. ما به دنبال این نیستیم که در همسایگی‌مان نزاع بیافرینیم، زیرا هیچ کس از درگیری در منطقه‌ی ما سود نمی‌برد؛ به جز عده‌ای اندک در واشنگتن و برخی کشورها در همسایگی‌مان.»

خرابکاری در فجیره امارات

همزمان خبرگزاری‌ها به نقل از منابع غیررسمی اعلام کرده‌اند که مقام‌های امنیتی ایالات متحده در ارزیابی‌های اولیه عامل حمله یکشنبه ۱۲ مه / ۲۲ اردیبهشت به چهار کشتی تجاری در بند فجیره امارات متحده عربی را جمهوری اسلامی یا گروه‌های نیابتی آن می‌دانند.

تهران انکار کرده، خواستار تحقیقات مستقل است و برخی مقام‌هایش اسرائیل را به «دسیسه» متهم کرده اند.

برایان هوک، رئیس گروه اقدام ایران در وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به خبرگزاری فرانسه درباره اینکه آیا ارتباطی بین خرابکاری در فجیره و تهران وجود دارد، از اظهار نظر خودداری کرد. او در گفت‌و‌گو با بی‌بی‌سی انگلیسی نیز گفت که «قصد جنگ با ایران را نداریم».

سه‌شنبه ۱۴ مه / ۲۴ اردیبهشت نیز عربستان سعودی از حمله پهپادی به دو نیروگاه پمپاژ نفت و یک خط انتقال لوله نفت این کشور خبر داد. گروه «انصارالله»، گروهی شبه‌نظامی از شیعیان حوثی‌ یمن مسئولیت این حمله را برعهده گرفته‌. اتحادیه عرب نیز این حمله شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران را محکوم کرده است.

پیش از آن ترامپ تهدید کرده بود که اگر ایران «دست به هر کاری بزند، اشتباه خیلی بدی خواهد بود».

تخت روانچی به جان برمن،‌ گزارشگر سی‌ان‌ان گفت که معنای این حرف ترامپ را نمی‌فهمد. او در پاسخ به پرسش درباره طرح احتمالی ایران برای حمله به منافع آمریکا در عراق و لبنان ادامه داد:

«روابط ایران با همسایگانش عالی است. ایران در منطقه خلیج فارس است،‌ ما در خلیج مکزیک نیستیم، پس این سوال‌ها درباره اخطار ترامپ را باید از کسانی پرسید که از هزاران کیلومتر آن سوتر به مجاورت ما آمده‌اند. ما آنجاییم، از منافع‌مان در مناطق همجوار حفاظت می‌کنیم، از امنیت و آسایش منطقه خلیج فارس حفاظت می‌کنیم».

پس از آن‌که ایالات متحده از قصد «به صفر رساندن» صادرات نفت ایران گفت،‌ مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی تهدید کردند که جریان نفت در تنگه هرمز و فرای آن، خلیج عدن را مختل کنند.

رد مذاکره با ترامپ در شرایط تحریم

همزمان با اوج‌گیری تنش‌ها، دونالد ترامپ از مقام‌های ایرانی خواست که با او تماس بگیرند. علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران هر گونه مذاکره با آمریکا را رد کرده‌اند.

فرستاده ایران در سازمان ملل درباره پیشنهاد دونالد ترامپ برای مذاکره با رهبران جمهوری اسلامی به سی‌ان‌ان گفت:

«سیاست فشار حداکثری و پیشنهاد گفت‌و‌گو با یکدیگر تناقض دارند. نمی‌توان از ایران خواست پیشنهادی را زیر فشار بپذیرد. چرا؟ سیاست فشار حداکثری برای مردم ایران مشکل‌آفرین شده. نمی‌توانیم گفت‌و‌گو مبتنی بر زور و ارعاب و تهدید را بپذیریم.»

مقام‌های ایرانی منکر احتمال وقوع جنگ شده‌اند. نشریه ایرانی «صدا» پس از انتشار مطلب «دو راهی جنگ و صلح» و هشدار نسبت به وقوع جنگ که تیتر اول جلد نشریه نیز بود،‌ توقیف شد.


در همین زمینه: