خاورمیانه همچنان ملتهب است. ائتلاف عربی به‌رهبری عربستان سعودی در واکنش به حملات پهپادی شیعیان حوثی به تأسیسات نفتی سعودی به پایتخت یمن و پایگاه‌های موشکی حوثی‌ها حمله کرد. چهارکودک در میان کشته‌شدگان غیرنظامی در صنعا به چشم می‌خورند. در این میان قطر می‌خواهد نقش میانجی در تنش‌های کنونی خلیج فارس ایفا کند. محمدجواد ظریف نیز به ژاپن رفت تا درباره حفظ برجام و اقدامات آمریکا علیه ایران گفت‌وگو کند.

حمله هوایی به صنعا، پایتخت یمن ـ عکس از آرشیو
حمله هوایی به صنعا، پایتخت یمن ـ عکس از آرشیو

خبرگزاری العربیه، نزدیک به عربستان سعودی، پنج‌شنبه ۲۶ اردیبهشت / ۱۶ مه از حملات هوایی ائتلاف عربی به‌رهبری عربستان سعودی به صنعا خبر داد. براساس این گزارش ساکنان محل گفته‌اند که در حملات صبح پنج‌شنبه ۹ پایگاه‌ نظامی حوثی‌ها در اطراف این شهر مورد هدف قرار گرفته‌اند. آن‌ها گفته‌اند که این حملات چندین کشته و زخمی از جمله در میان غیرنظامیان داشته است.

به گزارش آسوشیتدپرس، مردم در صنعا ۱۴ تن را از زیر آوار یک ساختمان مسکونی تخریب‌شده در بمباران بیرون کشیدند.

یک پزشک بیمارستان المنار به آسوشیتدپرس گفت که پیکر سه غیرنظامی کشته‌شده در حملات هوایی به سردخانه بیمارستان انتقال یافته است. یکی از ساکنان شهر هم خبر داد که پیکر سه عضو یک خانواده ــ‌ پدر، مادر و فرزندشان ــ‌ از زیر آوار بیرون کشیده شدند. اما ساعاتی بعد وزارت بهداشت دولت «انصار‌الله»، حزب شیعیان حوثی اعلام کرد که شمار کشتگان به شش تن رسیده و از آن میان، چهار تن کودک هستند.

العربیه همچنین گزارش داده است که شامگاه چهارشنبه ۲۵ اردیبهشت / ۱۵ مه جنگنده‌های ائتلاف عربی با هدف قرار دادن یک سکوی پرتاب موشک نوع زلزال در جنوب استان حجه، ۷ تن از کارشناسان موشکی شبه‌نظامیان حوثی را کشتند.

زلزال نام مجموعه موشک‌های تولیدی صنایع دفاعی ایران است که در دو نوع کوتاه‌برد و میان‌برد تولید می‌شوند.

این شبکه خبری به نقل از منابع نظامی نوشته است که «طی دو مرحله بمباران هوایی، موشک‌های ضدزرهی و موتورسیکلت‌های شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران نیز منهدم شدند.»

این حملات هوایی در پی حملات پهپادی شیعیان حوثی در روز سه‌شنبه ۲۴ اردیبهشت / ۱۴ مه به تأسیسات نفتی شرکت دولتی آرامکو عربستان سعودی صورت می‌گیرد که نزدیک به یک روز انتقال نفت در عربستان سعودی را مختل کرد. عربستان سعودی ایران را مسئول این حملات می‌داند اما محمدعلی الحوثی، از رهبران شبه‌نظامیان حوثی در یمن، گفته است که حملات سه‌شنبه آن‌ها به خط لوله‌ انتقال نفت در عربستان سعودی به ایران ارتباطی ندارد و پهپادها را خود حوثی‌ها می‌سازند.

سفر ظریف به ژاپن به‌منظور «کاهش تنش»

همزمان با این رویدادها، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران پس از دیدار از ترکمستان و هند، به دعوت تارو کونو، همتای ژاپنی خود بامداد پنج‌شنبه به‌وقت محلی وارد توکیو شد. این دیدار در ادامه تلاش‌های دیپلماتیک جمهوری اسلامی به‌منظور ارائه نقطه‌نظرات خود درباره توافق هسته‌ای و اوضاع منطقه خاورمیانه صورت می‌گیرد.

ظریف پس از دیدار با وزیر خارجه ژاپن گفت: «در این دیدار روش‌های کاهش تنش در منطقه و توقف اقدامات جنگ طلبانه آمریکا را توضیح دادم و این‌که جمهوری اسلامی به‌دنبال درگیری در منطقه نیست اما همواره از منافع خودش با تمام قدرت دفاع کرده و اکنون نیز این کار را انجام خواهد داد.»

به‌گفته ظریف، وزیر امور خارجه ژاپن از تعهد این کشور به «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) سخن گفته و افزوده است که ژاپن علاقه‌مند است اقدامات دیپلمات خود را برای کاهش تنش در منطقه ادامه دهد.

وزیر خارجه ایران همچنین درباره برجام و چگونگی پیشبرد آن با مقام‌های ژاپنی مذاکره کرد. او ضمن توضیح مواضع ایران در این‌باره گفته است: «جامعه بین‌المللی برای حفظ برجام باید نسبت به عادی‌سازی روابط اقتصادی ایران اقدام کند. نمی شود یک توافق “چندجانبه” را “یکجانبه” اجرا کرد. تنها راه حفظ برجام اجرای آن توسط همه طرف‌های آن است.»

محمدجواد ظریف با شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن دیدار خواهد کرد.

شورای عالی امنیت ملی ایران هفته گذشته برای اتحادیه اروپا ضرب‌الاجل ۶۰ روزه تعیین کرد. در این ۶۰ روز ایران محدودیت اورانیوم غنی‌شده به میزان ۳۰۰ کیلوگرم بر اساس برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را رعایت نمی‌کند. اتحادیه اروپا ضرب‌الاجل ایران را رد کرده و اعلام کرده که اگر این کشور به برجام پایبند نباشد، تحریم‌های اقتصادی بازمی‌گردند.

روز گذشته (چهارشنبه) ولادیمیر پوتین، رئیس‌ جمهوری روسیه به ایران توصیه کرد که به برجام وفادار بماند. پوتین هشدار داد که در غیر این صورت، «همگان ایران را مقصر خواهند شمرد».

میانجی‌گری قطر

در همین حال شبکه الجزیره که از سوی قطر تأمین مالی می‌شود، روز چهارشنبه گزارش داد که دوحه تلاش می‌کند تا «تنش‌های شدید منطقه را کاهش دهد».

این شبکه به‌نقل از یک مقام قطری که نامش فاش نشده، اعلام کرد که شیخ محمد عبدالرحمان الثانی، وزیر امور خارجه این کشور در روزهای اخیر به تهران  رفته بود تا با محمدجواد ظریف گفت‌وگو کند.

رسانه‌های ایران نیز خبر فرود هواپیمای وزیر خارجه قطر در تهران را گزارش داده بودند. وب‌سایت FlightRadar24 که پروازها را ثبت می‌کند نشان داده است که هواپیمای دولت قطر روز شنبه گذشته، ۲۱ اردیبهشت / ۱۱ مه در تهران بر زمین نشسته است.

الجزیره گفته است که آمریکا در جریان این سفر قرار داشت اما جزئیات بیشتری در این زمینه ارائه نداد.

قطر میزبان مقر فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا در پایگاه هوایی العدید است. چندین بمب‌افکن بی۵۲ که توسط کاخ سفید به منطقه اعزام شده‌اند، در پی تشدید تنش میان واشنگتن و تهران در آن‌جا مستقر هستند.

قطر از نظر دیپلماتیک به ایران نزدیک است و به‌دلیل اختلافات سیاسی از سوی چهار کشور عربی منطقه از جمله عربستان سعودی و امارات متحده عربی مورد تحریم قرار گرفته است.

همزمان با بالا گرفتن تنش‌ها در خاورمیانه، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا شامگاه چهارشنبه ۲۵ اردیبهشت / ۱۵ مه با انتشار پیامی در توییتر نوشت که اطمینان دارد ایران سرانجام خواهان گفت‌وگو می‌شود.

بیشتر بخوانید: