صدراعظم محافظه‌کار اتریش دیگر حاضر به همکاری با هاینتس-کریستیان اشتراخه، قائم‌مقام راست‌گرای خود نیست. اشتراخه نیز اعلام کرده است از سمت خود کناره‌گیری می‌کند. انتشار یک ویدئو از دیدار رهبر حزب راست افراطی اتریش با یک الیگارش روس، ائتلاف محافظه‌کاران و راست افراطی را در آستانه فروپاشی قرار داده است.

کورتس، صدراعظم جدید (چپ) در کنار اشتراخه، رهبر حزب راست افراطی، یک سال و نیم پیش ائتلاف حاکم در اتریش را بر مبنای گفتار پوپولیستی ضدمهاجرتی تشکیل داده‌اند

به گزارش خبرگزاری «رویترز»، یک مقام دولت ائتلافی اتریش شنبه ۱۸ مه/ ۲۸ اردیبهشت خبر داد که سباستین کورتس، صدراعظم محافظه‌کار این کشور، از ادامه همکاری با قائم مقام خود هاینتس کریستین اشتراخه از حزب راست افراطی آزادی سر باز خواهد زد.

عصر جمعه ویدئویی منتشر شد که آینده ائتلاف را مورد شک و تردید قرار می‌داد. ظاهراً این ویدئو اشتراخه را در سال ۲۰۱۷ و پیش از انتخاباتی که او را به قدرت رساند، در حال دیدار با یک زن از یک خانواده الیگارش روس نشان می‌داد. در این ویدئو که از سوی یک رسانه آلمانی منتشر شده اشتراخه در ازای دریافت حمایت مالی و سیاسی، قول جوش ‌دادن یک سری قرارداد با یک شرکت را می‌دهد.

تصمیم کورتس برای بر هم زدن ائتلاف با راست افراطی کمی پیش از آن گرفته شد که او بیانیه خود در پاسخ به ویدئوی مزبور را صادر کند.

اما در پی انتشار این ویدئو، اشتراخه، قائم‌مقام صدراعظم و رهبر پرسابقه راست افراطی نیز از مقام خود استعفا داد.

اشتراخه در یک کنفرانس خبری با ابراز ناراحتی گفت که کار او «احمقانه، غیرمسئولانه و اشتباه» بوده است و او از همسر خود و سایرین تقاضای بخشش کرده است. او اما همچنان تاکید کرده که هیچ کار غیرقانونی‌ای انجام نداده است.

به گفته اشتراخه، نوبرت هوفر، وزیر حمل و نقل جایگزین او خواهد شد. هوفر که با اختلاف کم انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ اتریش را واگذار کرد از اشتراخه محبوبیت بیشتری دارد.

قرار است عصر امروز شنبه سباستین کورتس در این رابطه بیانیه‌ای صادر کند. ممکن است رسوایی اخیر به اشتراخه محدود بماند و ائتلاف بر سر جای خود باقی بماند. این احتمال هم وجود دارد که کورتس خواستار برگزاری مجدد انتخابات شود و ائتلافی که یک سال و نیم پیش ایجاد شد، فرو بپاشد.


در همین زمینه: