حرکت گروه موسیقی راک هاتاری در شب پایانانی مسابقه آواز یورو‌ویژن واکنش‌های مختلفی را به همراه داشت. آنها هنگامی که نامشان از سوی مجریان اعلام شد، به نشانه «همبستگی با فلسطین» پرجم این کشور را به دوربین‌ها نشان دادند.

گروه راک هاتاری، نماینده کشور ایسلند در مسابقات یوروویژن ۲۰۱۹ در هنگام اعلام نتایج نام فلسطین را به نمایش درآوردند

بایکوت اسرائیل و خودداری از سفر به تل‌آویو یا نمایش پرچم فلسطین در یکی از پربیننده‌ترین مسابقات آواز اروپا؟ کدامیک از این دو حرکت می‌تواند حرکت موثری در اعلام همبستگی با مردم تحت ستم فلسطین محسوب شود؟ این سوالی است که کاربران شبکه‌های اجتماعی پس از پایان مسابقات آواز یوروویژن ۲۰۱۹ به بحث گذاشتند.

این مسابقه یک رقابت بین‌المللی در زمینه موسیقی است که به طور سالیانه در کشورهای عضو اتحادیه پخش اروپا، و همچنین اسرائیل برگزار می‌شود. در سال ۲۰۱۹ تل‌آویو میزبان برگزاری شصت و چهارمین دوره این مسابقات بود. بسیاری از گروه‌های حامی حقوق فلسطینیان از شرکت‌کنندگان خواسته بودند تا از سفر به تل‌آویو خودداری کنند. همزمان با برگزاری فینال تظاهراتی نیز در اعتراض به نقض حقوق بشر توسط رژیم اسرائیل، در تل‌آویو برگزار شد.

اما آنچه بیش از همه بازتاب پیدا کرد، حرکت نماینده ایسلند بود. گروه هاتاری که به عنوان نماینده ایسلند در فینال رقابت‌های آواز یوروویژن ۲۰۱۹ شرکت داشت، در جریان اعلام نتایج، به جای پرچم ایسلند، پرچم فلسطین را به نمایش درآورد. برخی از تماشاگران اسرائیلی حاضر در سالن این گروه را هو کردند و براساس ویدیویی که از حساب هاتاری در اینستاگرام منتشر شد، ماموران اسرائیلی سالن محل برگزاری مسابقات نیز پرچم فلسطین را از آن‌ها گرفته و ضبط کردند. حرکت گروه هاتاری  به حدی در شبکه‌های اجتماعی مورد توجه قرار گرفت که قهرمانی دانکن لورنس، نماینده هلند را در این مسابقات تحت شعاع قرار داد.


تعداد زیادی از کاربران از حرکت این گروه استقبال کردند و آن‌ها را «برنده واقعی» این مسابقات خواندند. برخی از راستگرایان اسرائیل نیز در مخالفت با حرکت این گروه، آن‌ها را به «سیاسی‌کردن یوروویژن» متهم کرده و خواستار محرومیت ایسلند و نماینده آن از دور بعدی مسابقات شدند.

رقصندگان مدونا، خواننده آمریکایی نیز در اجرای او در فینال بر روی لباس خود پرچم اسرائیل و فلسطین را نصب کرده بودند.

«کارزار تحریم آکادمیک و فرهنگی اسرائیل» اما نمایش پرچم فلسطین از سوی هنرمندانی که به‌رغم تقاضا برای بایکوت مسابقات تل‌آویو شرکت کرده‌ بودند، را نپذیرفت. این کارزار در بیانیه‌ای اعلام کرد؛ نمی‌توان نمایش پرچم فلسطین را از سمت هنرمندانی که با سفر به تل‌آویو به بایکوت بی‌اعتنایی کردند، به عنوان حرکتی در اعلام همبستگی با فلسطین پذیرفت. در صفحه توییتر این کارزار آمده :

«فلسطینیان پیشتر از تمام شرکت‌کنندگان، از جمله گروه هاتاری خواسته بودند تا از شرکت در این مسابقات خودداری کنند. این هنرمندان بایکوت را زیر پا گذاشتند. آسیبی که شرکت آن‌ها به مبارزه ما برای برقراری حقوق بشر زده نمی‌تواند با نشان‌دادن پرچم فلسطین نادیده گرفته شود. ما از این حرکت ممنونیم اما نمی‌توانیم آن را بپذیریم زیرا با حرکت دیگری همراه شده که مبارزه صلح‌آمیز ما برای حقوق بشر را تضعیف می‌کند. معنادارترین حرکت در اعلام همبستگی، خودداری از سفر و لغو برنامه در اسرائیل نژادپرست بود».

گروه هاتاری در این مسابقات مقام ششم را به‌دست آورد. بنا بر سنت یوروویژن، کشور برنده یعنی هلند میزبان بعدی این مسابقات خواهد بود.

در همین زمینه: