حزب مردم هند (بی‌جی‌پی)، حزب نارندرا مودی، نخست‌وزیر این کشور در  انتخابات پارلمانی هند با فاصله زیاد نسبت به رقبای خود پیروز شد. ائتلاف این حزب اکثریت مطلق را به‌دست آورد.

طرفداران حزب مردم هند (بی‌جی‌پی) ـ عکس از آرشیو
طرفداران حزب مردم هند (بی‌جی‌پی) ـ عکس از آرشیو

شامگاه پنج‌شنبه ۲ خرداد / ۲۳ مه کمیسیون انتخابات هند نتایج انتخابات پارلمانی این کشور را اعلام کرد که براساس آن حزب بی‌جی‌پی پیروز شد. ائتلاف این حزب به نام «اتحاد ملی دموکراتیک» ۳۰۰ کرسی از ۵۴۲ کرسی پارلمان را به‌دست آورد.

در انتخابات پارلمانی هند یک حزب برای تشکیل دولت باید ۲۷۲ کرسی از ۵۴۲ کرسی پارلمان را از آن خود کند.

انتخابات پارلمانی هند در هفت مرحله شش هفته ادامه داشته است و روز پنج‌شنبه سرانجام نتایج حدود ۶۰۰ میلیون رأی اعلام شد.

پیشتازی حزب نارندرا مودی تنها دو ساعت پس از شمارش نهایی آراء اعلام شد و در طول روز ادامه یافت.

کارزار انتخاباتی نارندرا مودی تحت تأثیر بحث «امنیت ملی» و با تکیه بر احساسات ناسیونالیستی برگزار شد. در پنج سال گذشته دولت مودی برخی اصلاحات اقتصادی را انجام داده و برنامه‌هایی برای حمایت از فقرا و ارتقای سطح بهداشت در روستاها به اجرا گذاشته است. وعده اصلی انتخاباتی مودی اما ایجاد اشتغال بود. در این زمینه دولت مودی موفقیتی به دست نیاورد: سال گذشته میزان بیکاری در هندوستان به بالاترین حد خود در ۴۵ سال گذشته رسید. در بخش کشاورزی نیز وعده‌های مودی در مورد اصلاحات پیش نرفته است. زندگی بیش از نیمی از جمعیت هند به‌شکل مستقیم یا غیرمستقیم در بخش کشاورزی تأمین می‌شود.

نرخ مشارکت در انتخابات سال ۲۰۱۴، ۶۶ درصد بود. در آن زمان مودی با وعده رفاه همگانی کارزار انتخاباتی‌اش را آغاز کرد.

براساس نتایج انتخابات، جبهه متحد ترقی‌خواه هند (UPA)، ائتلاف اپوزیسیون به‌رهبری حزب کنگره ملی به‌ریاست راهول گاندی توانسته است ۵۱ کرسی را به‌دست آورد.

کنگره ملی هند نیز وعده داده بود که با گسترش برنامه شغلی، فرصت‌های بیشتری فراهم کند. این حزب همچنین قول داده بود که سالانه ۷۲ هزار روپیه حدود ۱۰۰۰ دلار آمریکا به خانواده‌های بسیار فقیر هند پرداخت کند.

در این دور از انتخابات پارلمانی هند بیش از ۹۰۰ میلیون نفر واجد شرایط رأی دادن بودند و مشارکت در این انتخابات بالا گزارش شده است.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

توضیح: این خبر با آمار و اطلاعات جدید بروز شد و تیتر و متن آن تغییر کرد

بیشتر بخوانید: