سخنگوی شورای عالی امنیت ملی با تأیید میانجیگری کشورهای مختلف برای مذاکره ایران با آمریکا گفت تا رفتارها تغییر نکند، مذاکره‌ای هم در کار نخواهد بود. منابع دیپلماتیک آلمان هشدار داده‌اند که بحران خلیج فارس و همچنین وضع کلی توافق «برنامه جامع اقدام مشترک» بحرانی و خطر درگیری نظامی همچنان باقی است. وزارت خارجه ایران اعلام کرد که جمهوری اسلامی خودش را بر سر دوراهی جنگ و صلح قرار نمی‌‌دهد.

شورای عالی امنیت ملی: پنجره‌ای که اکنون در برابر دیپلماسی قرار دارد مدت زیادی باز نخواهد بود

سخنگوی شورای عالی امنیت ملی پنجشنبه ۲ خرداد/ ۲۳ مه اعلام کرد سفر مقامات مسئول کشورهای مختلف به ایران افزایش یافته است، عمدتاً از آمریکا نمایندگی دارند. برخی رسانه‌ای می‌شود و پاره‌ای از سفرها نیز محرمانه می‌ماند. کیوان خسروی گفت:

«بر اساس سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران، بدون استثناء، پیام اقتدار، منطق، مقاومت و ایستادگی ملت ایران به آنان ابلاغ شده است. به صراحت گفته‌ایم تا رفتارها عوض نشود، تا حقوق کشور تأمین نشود، تا از لفاظی به اقدام عملی تغییر مسیر ندهند، راه همین است. به هیچ وجه مذاکره‌ای در کار نخواهد بود.»

دو روز قبل یوسف بن علوی، وزیر خارجه قطر پیام آمریکا را به محمد جواد ظریف رساند. همزمان عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق هم اعلام کرد که هیأت‌هایی را برای حل اختلاف بین ایران و آمریکا به واشنگتن و تهران اعزام کرده است.

یک دیپلمات بلندپایه آلمانی پنجشنبه ۲ خرداد/ ۲۳ مه در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز از سفر ینس پلوتنر، رئیس دفتر سیاسی وزارت خارجه آلمان به تهران برای دیدار و گفت‌وگو با سید عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران خبر داده است. به گفته این دیپلمات آلمانی که نام او افشا نشده، گفت‌وگو درباره برجام در دستور کار پلوتنر قرار دارد. این مقام آلمانی در مذاکرات وین درباره توافق هسته‌ای حضور داشته و از آن زمان با عراقچی آشنایی دارد. ساعتی بعد میشائیل کلور-برشتولد، سفیر آلمان در ایران با انتشار پبامی در توییتر این دیدار را تأیید کرد.

شورای عالی امنیت ملی دو هفته قبل در سالگرد خروج آمریکا از برجام سطح تعهدات ایران در برجام را کاهش داد و با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد «پنجره‌ای که در برابر دیپلماسی قرار دارد مدت زیادی باز نخواهد بود.»

مقامات وزارت دفاع آمریکا شامگاه گذشته اعلام کردند که طرحی برای اعزام هزاران نیروی نظامی (بین پنج تا ۱۰ هزار سرباز) در دست تهیه است. مقام‌های آمریکایی گفته‌اند پنتاگون قصد دارد با استقرار سامانه موشکی پاتریوت و کشتی‌های جنگی در خلیج فارس فعالیت‌های ایران در خاورمیانه را بیشتر رصد کند.

سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران پنجشنبه ۲ خرداد/ ۲۳ مه اعلام کرد ایران بر سر دوراهی جنگ و صلح قرار نمی‌گیرد:

«جمهوری اسلامی ایران با اتکا به مردم خودش کشوری مستقل و مقتدر است و راه روشن خودش را بر اساس منافع و امنیت ملی خودش مشخص کرده و هیچگاه بر سر دوراهی جنگ یا مذاکره و یا هر دوراهی دیگری قرار نمی‌گیرد.»

موسوی با تأکید بر اینکه در شرایط کنونی ایران در بن‌بست نیست، در ادامه این پیام افزود:

«ایرانیان در طول تاریخ نشان داده‌اند که اهل جنگاوری و دلاوری هستند و در جای خود اهل تعامل و گفت وگو.»

سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح همزمان با این رویدادها با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که تنش کنونی بین ایران و آمریکا صحنه برخورد «اراده‌ها» است و «آتش‌افروزی احتمالی» پاسخی سخت، کوبنده و نابودکننده را برای هر دشمن «خیره‌سر و ماجراجویی» را به دنبال دارد. باقری در این بیانیه نوشت که دست بر ماشه دارد:

«دست به ماشه با قاطعیت مهیای برچیدن بساط هر متجاوز و طمع‌کاری علیه ایران اسلامی هستیم.»

حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی در سخنانی که دوشنبه گذشته در جمع گروهی از روحانیون ایراد کرد، هرگونه مذاکره با آمریکا در شرایط کنونی را رد کرد:

«خوشبختانه امروز اتفاق نظر داریم که باید در برابر آمریکا و تحریم بایستیم و در این زمینه هیچ اختلاف نظری بین مردم و مقامات کشور وجود ندارد. بنده طرفدار مذاکره و دیپلماسی هستم، اما انجام آن را در شرایط کنونی به هیچ عنوان قبول ندارم.»

بیشتر بخوانید: