افزایش تنش‌ها بین دولت آمریکا و جمهوری اسلامی در هفته‌های اخیر به ظهور وضعیتی جنگی انجامیده است. فارغ از رنج و استرسی که زنان و مردان بزرگسال ایرانی می‌کشند، دسته‌ای دیگر از شهروندان ایران در معرض اثرات وضعیت جنگی هستند: کودکان. تأثیر کوبیدن بر طبل جنگ بر اکنون و آینده کودکان ایران چیست؟ این پرسش را با حامد فرمند، فعال حقوق کودکان و بنیان‌گذار موسسه کویپی‎ در میان گذاشتیم.

🔘 حامد فرمند معتقد است که سرچشمه بی‌توجهی به کودکان و نادیده‌گرفتن حقوق آنها بیش از آن‌که به دین‌سالاری بازگردد، به مردسالاری مرتبط است؛ مشکلی که در سرتاسر دنیا وجود دارد. او می‌گوید اغلب تحلیل‌های ما از «نگاه مردانه بزرگسال» صورت می‌گیرد و به همین دلیل، این تحلیل‌ها دیگر گروه‌ها را نادیده می‌گیرد.

بهانه این گفت‌و‌گو تلاش‌های تبیلغاتی جمهوری اسلامی در هفته‌های اخیر برای بسیج در وضعیت جنگی بود که بارها کودکان را نیز درگیر کرد.

تصاویر پیش از آغاز مسابقه ذوب‌آهن اصفهان و پرسپولیس تهران، چهارشنبه ۲۸ فروردین ــ عکس: آرشیو

از هفته گذشته، واشنگتن نیروهای نظامی خود را در منطقه گسترش داده و ایران را به درگیری نظامی در صورت حمله به منافع‌اش در منطقه تهدید کرده است.

محمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش ۲۰ اردیبهشت ۱۴ میلیون دانش‌آموز ایرانی را سربازانی آماده جنگ خواند و گفت: «اگر لازم باشد این دانش‌آموزان همچون دوران دفاع مقدس [جنگ هشت‌ساله ایران و عراق] در صحنه خواهند بود و جانفشانی خواهند کرد.»

چند هفته قبل‌تر نیز اقدام دولت امریکا برای قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست گروه‌های تروریستی به یک فرصت برای این گروه نظامی جهت افزایش محبوبیت‌ و دست‌زدن به اقدامات تبلیغی گسترده تبدیل شد. این اقدامات کودکان را نیز در برگرفت.

چهارشنبه ۲۸ فروردین دو تیم ذوب‌آهن اصفهان و پرسپولیس تهران در ورزشگاه فولاد شهر اصفهان مقابل هم قرار گرفتند. در تصاویر منتشر شده از مراسم آغازین این بازی مشخص بود که مقابل بازیکنان هر دو تیم کودکان با لباس نظامی ایستاده‌اند.

پیش از این نیز از کودکان به عنوان سرباز در جنگ تحمیلی و حتی به عنوان مدافع حرم در سوریه و عراق استفاده شده است. ۳۶ هزار دانش‌آموز بسیجی در دوران جنگ هشت ساله ایران و عراق در جبهه‌های جنگ کشته شدند.


در همین زمینه: