محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران صبح جمعه ۲۴ مه/ ۳ خرداد در سفر به اسلام‌آباد با شاه محمود قریشی، همتای پاکستانی خود دیدار و گفت‌وگو کرد. به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) ظریف در سفر دو روزه خود به اسلام‌آباد، علاوه بر دیدار با همتای پاکستانی، با عمران خان نخست وزیر پاکستان، ژنرال قمر جاوید باجوا فرمانده ارتش و اسد قیصر رئیس مجلس این کشور نیز دیدار خواهد کرد. وزیر خارجه ایران در بدو ورود به اسلام‌آباد توقع ایران از همسایگانش را به روشنی بیان کرد: مقابله با تحریم‌ها برای امنیت جهانی و منافع ملی.

جمعه ۲۴ مه/ ۳ خرداد، اسلام‌آباد: شاه محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان و محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران (عکس: ایرنا)

توقع ایران از همسایگانش

پیش از ورود ظریف به اسلام‌آباد، وزارت خارجه پاکستان با انتشار بیانیه‌ای از همه طرف‌های تنش بین ایران و آمریکا در خلیج فارس خواسته بود که خویشتنداری در پیش بگیرند. اتحادیه عرب به درخواست عربستان سعودی در هفته آینده درباره تنش‌های اخیر در غرب آسیا اجلاس فوق‌العاده برگزار می‌کند. سفر ظریف به پاکستان در آستانه برگزاری این اجلاس اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت (پاد)، محمد جواد ظریف صبح جمعه پس از ورود به اسلام‌آباد درباره اهداف سفر خود به پاکستان گفت:

«در شرایط کنونی که منطقه ما شرایط بسیار دشواری را می‌گذراند و اقدامات خطرناکی در منطقه ما شکل می‌گیرد، نیاز است مشورت‌ها با همه همسایگان انجام شود و این سفر در همان راستاست.»

وزیر خارجه ایران در ادامه این سخنان در جمع خبرنگاران توقع جمهوری اسلامی از همسایگان ایران و از جامعه بین‌المللی را در دوران تحریم نفتی ایران توضیح داد. به گفته ظریف، نه تنها همسایگان ایران بلکه مجموعه کشورها باید برای امنیت جهانی و منافع خودشان با تحریم‌ها مقابله کنند.

«آنچه که بسیار روشن است، این تحریم‌ها نظم بین‌المللی را نشانه گرفته و در صورتی که با آن مقابله نشود، جامعه بین المللی را گرفتار خواهد کرد. اگر جامعه بین‌المللی اجازه دهد این روش ادامه یابد، نظام ارتباطات جهانی در اختیار افرادی قرار می‌گیرد که به هیچ قانونی پایبند نیستند.»

چابهار در سایه تنش پاکستان و هند

محمد جواد ظریف قبل از سفر به اسلام‌آباد در نشست راهبردهای منطقه‌ای در  «چابهار» شرکت کرد. وزیر خارجه ایران در این نشست خواهان همکاری بیشتر مسئولان ارشد سیستان و بلوچستان و مسئولان محلی چابهار برای توسعه منطقه شد. ظریف یادآوری کرد:

«بنادر چابهار ایران و گوادر پاکستان دو بندر رقیب نیستند، بلکه مکمل یکدیگرند و چنانچه در مقابل همدیگر باشند به ضرر هر دو بندر خواهد بود.»

 ایران و هند به همراه افغانستان، سال ۲۰۱۶ و بعد از توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی پروژه توسعه بندر چابهار را هم کلید زدند. هند امیدوار است با توسعه بندر چابهار بتواند دسترسی کشورهای آسیای مرکزی به بازارهایش را با دور زدن پاکستان فراهم کند.

هند در صدد ارسال ۱,۱ میلیون تن گندم به افغانستان از طریق بندر چابهار و بدون عبور از خاک پاکستان است. پروژه ۸۵ میلیون دلاری چابهار در ۹۰ کیلومتری بندر گوادار پاکستان شکل گرفته است.

روز گذشته همزمان با اعلام پیروزی حزب مردم (بی‌جی‌پی) در انتخابات هند، پاکستان یک فروند موشک بالستیک شاهین ۲ با توانایی خمل کلاهک هسته‌ای را آزمایش کرد. ساعتی بعد نخست‌وزیر پاکستان علی‌رغم تنش در روابط اسلام‌آباد-دهلی‌نو، در پیامی پیروزی حرب مودی در انتخابات هند را تبریک گفت و نسبت به همکاری با او برای حصول «صلح، پیشرفت و رفاه» در جنوب آسیا که پروژه بندر چابهار را هم در برمی‌گیرد ابراز امیدواری کرد.

بحران گاز

دوشنبه ۲ اردیبهشت عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان در سفرش به تهران با حسن روحانی، رئیس جمهوری و علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلانی دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار قرار شد ایران و پاکستان برای تأمین امنیت مرزهای دو کشور و مقابله با «گروه‌های تروریستی» نیروی واکنش سریع ایجاد کنند.

روحانی اعلام کرد که تهران آمادگی دارد همکاری‌های خود با پاکستان در زمینه‌های مختلف اقتصادی از جمله نفت و گاز، برق، پتروشیمی و گردشگری را بیش از پیش افزایش دهد. عمران خان نیز گفت پاکستان به دنبال یافتن مکانیسمی برای ارتقای مناسبات اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های مختلف به ویژه نفت و گاز است. تهاتر کالا و استفاده از پول ملی دو کشور در تراکنش‌های بانکی در دستور کار طرفین قرار گرفت.

پروژه احداث خط لوله گاز بین ایران و پاکستان که به دو میلیارد دلار سرمایه نیاز دارد، در گروی تحریم‌های آمریکاست. پاکستان متعهد به اجرای این پروژه است و ایران اواخر اسفند ۹۷/ فوریه ۲۰۱۸ با ارسال اخطاری کتبی به دولت پاکستان گفته بود که در صورت تعلل بیشتر در تحویل گاز از ایران، موضوع را به دادگاه‌های بین‌المللی ارجاع می‌دهد.

در این فاصله دولت پاکستان با عربستان سعودی قرارداد نفت و گاز به ارزش سه میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار منعقد کرده است.

محمد جواد ظریف از اسلام‌آباد به بغداد سفر می‌کند.

 بیشتر بخوانید: