رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد که واشنگتن به سبب بالا گرفتن تنش با ایران، با اهداف پیشگیرانه ۱۵۰۰ نیروی نظامی به خاورمیانه اعزام می‌کند.

رئیس جمهوری آمریکا در جمع گروهی از نظامیان این کشور (عکس: آرشیو)

به گزارش خبرگزاری رویترز دونالد ترامپ جمعه ۲۴ مه/ ۳ خرداد قبل از سفر به ژاپن گفت:

«ما می‌خواهیم [از نیروهایمان] حفاظت کنیم. ما نیروی نسبتاً کمی می‌فرستیم که وظیفه عمده آن‌ها حفاظت است.»

ترامپ در ادامه سخنانش گفت:

«انسان‌های با استعدادی در حال حاضر راهی خاورمیانه می‌شوند. باید دید که آن‌ها چه می‌کنند.»

بعد از ظهر پنجشنبه ۲۳ مه/ ۲ خرداد پاتریک شاناهان، سرپرست وزارت دفاع آمریکا در کاخ سفید با دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا ملاقات کرد. شاناهان طرح پنتاگون برای اعزام نیروی بیشتر به خاورمیانه را به ترامپ معرفی کرد. از آنچه در این دیدار گذشت، خبری به خبرگزاری‌ها درز نکرد. قبل از این دیدار اما رئیس جمهوری آمریکا در جمع خبرنگاران با صراحت اعلام کرد که قصد ندارد نیروی نظامی بیشتری به خاورمیانه اعزام کند. ترامپ پیش از دیدار با سرپرست پنتاگون گفته بود:

«فکر نمی‌کنم به آن‌ها [سرباز بیشتر] نیاز داشته باشیم. واقعاً اینطور فکر نمی‌کنم. اگر به نیرو نیاز داشته باشیم، حتماً می‌فرستم، به هر تعدادی هم که لازم باشد.»

همزمان با اظهارات ترامپ، فرماندهی مرکز آمریکا (سنتکام) با انتشار یک ویدیوی تبلیغی از اعزام یگان ۳۹۷ نیروی هوایی آمریکا به غرب آسیا خبر داده است.

ناو هواپیمابر یواس‌اس آبراهام لینکلن در دریای عرب در هزار کیلومتری تنگه هرمز متوقف شده و بمب‌افکن‌های راهبردی بی ۵۲ ارتش آمریکا نیز در قطر مستقر شده‌اند.

پس از بالاگرفتن تنش بین تهران و واشنگتن در هفته اخیر، مقام‌های ارشد دولت آمریکا در نشستی نمایندگان کنگره را از تحولات در مورد ایران مطلع کردند. نمایندگانی از هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه خواهان اطلاع‌رسانی دولت ترامپ و ارائه مدارک درباره آن چیزی بودند که «تهدید ایران» خوانده شده است.

پاتریک شاناهان، سرپرست وزارت دفاع آمریکا پیش از جلسه بعد از ظهر پنجشنبه با رئیس جمهوری آمریکا درباره کیفیت و ماهیت «تهدید ایران»گفته بود:

«به آمریکایی‌ها حمله نشده است. این تکیه‌گاه خوبی است اما به این معنا نیست که تهدیدی که پیش از این شناسایی کرده بودیم خنثی شده است.»

خرابکاری نفتکش‌‌ها در بندر فجیره، خروج کارکنان سفارت آمریکا در بغداد و کنسولگری این کشور در اربیل و حمله با کاتیوشا به محله سبز بغداد و گزارش نهادهای اطلاعاتی از تهدید ایران، احتمال درگیری نظامی در خاورمیانه را افزایش داد. نیویورک تایمز ابتدا از احتمال اعزام ۱۲۰ هزار سرباز به خاورمیانه خبر داد اما بعد از یک هفته این تعداد در گزارش‌های رویترز و آسوشیتدپرس به پنج تا ۱۰ هزار سرباز کاهش یافت.

بیشتر بخوانید: