حامیان روحانی شیعه، سید مقتدی صدر در میدان تحریر بغداد جمع شده و با شعار “نه به جنگ” خواهان اعلام بی‌طرفی عراق در رابطه با افزایش تنش‌ها میان ایران و آمریکا شدند.

روز جمعه ۲۴ مه / سوم خرداد، حامیان مقتدی صدر در میان تحریر بغداد تجمع ضد جنگ برگزار کردند و از مقامات کشورشان خواستند که درگیر جنگ احتمالی میان ایران و ایالات متحده نشوند.

به گزارش آسوشیتدپرس، حدود سه هزار نفر از هواداران مقتدی صدر در تجمع بغداد شرکت کردند. هم‌زمان با تجمع بغداد، دو هزار نفر از هواداران صدر در بصره با شعارهای مشابه جمع شدند.

مقتدی صدر که قرار بوده در این مراسم شرکت کند، روز اول خرداد گفت که هر حزب سیاسی‌ای که عراق را در جنگ ایران و آمریکا دخالت دهد، “دشمن مردم عراق” است.

ابراهیم جابری، مسئول دفتر مقتدی صدر که برنامه‌ریزی‌های مربوط به این تجمع را کرده است از شرکت‌کنندگان خواسته بود که تنها با پرچم عراق و گل‌های سفید در این تجمع شرکت کنند.

جابری در محل میدان تحریر به آسوشیتدپرس گفت که این تظاهرات به دنبال این است که مقامات عراقی فاصله این کشور را از جنگ احتمالی میان ایران و آمریکا حفظ کنند.

جابری در ادامه گفته است که “دولت عراق باید قدرتمند و نترس باشد و از چنین جنگی پیشگیری کند. مردم عراق قربانی‌های چنین جنگی خواهند بود.”

مقتدی صدر و حامیانش خواهان اعلام بی‌طرفی عراق در رابطه با تنش‌های اخیر میان ایران و آمریکا هستند.

جریان سیاسی مقتدی صدر که هم با حضور آمریکا در عراق مخالف‌ است و هم با نزدیکی سیاسی مقامات عراق با جمهوری اسلامی ایران، سال گذشته با ائتلاف با حزب کمونیست عراق در انتخابات پارلمانی عراق پیروز شد. اتحاد انقلابیون برای اصلاحات (السائرون) به رهبری صدر با کسب ۵۴ کرسی در مجلس عراق جریان سیاسی غالب شد.

پنج هزار نیروی آمریکایی همچنان در عراق هستند. با افزایش تنش‌ها میان ایران و آمریکا موضوع امنیت نیروهای آمریکایی حاضر در خاورمیانه بیشتر مطرح شده است. درگیری میان نیروهای آمریکایی و نیروهای شبه‌نظامی شیعه که جنگ‌های نیابتی جمهوری اسلامی را می‌جنگند سابقه‌دار است.

هم‌زمان با برگزاری تظاهرات حامیان جریان صدر در بغداد و بصره، پنتاگون اعلام کرد که ۱۵۰۰ نیرو به منطقه خاورمیانه خواهد فرستاد.

پنج روز پیش از این خبر، در روز ۱۹ مه به منطقه سبز بغداد و در نزدیکی محل سفارت آمریکا حمله موشکی شد. روز جمعه ۲۴ مه، دریابد مایکل گیلدی، از فرمانده‌های ارشد ارتش آمریکا در یک کنفرانس خبری حمله موشکی به منطقه سبز بغداد را به نیروهای نیابتی ایران نسبت داد.


در همین زمینه: