دونالد ترامپ، رئیس‌ جمهوری آمریکا بدون کسب اجازه از کنگره، میلیاردها دلار سلاح به عربستان سعودی می‌فروشد. دلیل این امر «تهدید ایران» اعلام شده است. خبر فروش سلاح پس از اعلام اعزام هزار و ۵۰۰ نیروی نظامی به خاورمیانه منتشر شده است.

ترامپ تنش‌ها با ایران را یک وضعیت اضطراری اعلام کرده است

ترامپ به استناد یک قانون فدرال که تاکنون کمتر مورد استفاده قرار گرفته، مجوز این قرارداد ۸ میلیارد دلاری را صادر کرده است. او تنش‌ها با ایران را یک وضعیت اضطراری اعلام کرده و با استناد به آن، این قرارداد فروش سلاح را تایید کرده است.

گزارش شده که قرار است سلاح‌هایی به امارات متحده عربی و اردن نیز فروخته شوند.

این اقدام با انتقاد گروهی از سیاستمداران آمریکایی مواجه شده است. آنها می‌گویند این سلاح‌ها ممکن است علیه شهروندان غیرنظامی به کار گرفته شوند.

مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا روز جمعه ۲۴ مه/ سوم خرداد کنگره را از تصمیم دولت برای فروش سلاح به عربستان باخبر کرده و در نامه‌ای نوشته است «فعالیت بدخواهانه ایرانی‌ها» ایجاب می‌کند این سلاح‌ها فورا فروخته شوند.

پومپئو فعالیت‌های ایران را «تهدیدی اساسی» برای ثبات خاورمیانه و امنیت آمریکا دانسته است.

این اقدام دولت ترامپ با مخالفت دموکرات‌ها مواجه شده است.

روز جمعه همچنین اعلام شده بود که هزار و ۵۰۰ نیروی نظامی آمریکا به خاورمیانه فرستاده می‌شوند.

پاتریک شاناهان، سرپرست وزارت دفاع آمریکا ارسال این نیروها و تجهیزات دفاعی را به کنگره اطلاع داده و گفته است اعزام نظامیان آمریکایی برای تقویت نیروها در مقابل تهدید مداوم نیروهای ایرانی از جمله سپاه پاسداران و وابستگانش انجام می‌شود.

شاناهان بعد از ظهر پنج‌شنبه ۲۳ مه/ دوم خرداد در کاخ سفید با دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا ملاقات کرده و طرح پنتاگون برای اعزام نیروی بیشتر به خاورمیانه را به ترامپ معرفی کرده بود. از آنچه در این دیدار گذشته، خبری به خبرگزاری‌ها درز نکرده است.

قبل از این دیدار اما رئیس جمهوری آمریکا در جمع خبرنگاران با صراحت اعلام کرده بود قصد ندارد نیروی نظامی بیشتری به خاورمیانه اعزام کند.

تنش‌ها میان ایران و آمریکا در هفته‌های اخیر شدت گرفته و آمریکا ناوهای جنگی، سیستم پاتریوت و بمب‌افکن‌های بی-۵۲ خود را به منطقه اعزام کرده است.

خرابکاری در چهار نفتکش‌ در بندر فجیره، خروج کارکنان سفارت آمریکا در بغداد و کنسولگری این کشور در اربیل و حمله با کاتیوشا به محله سبز بغداد و گزارش نهادهای اطلاعاتی آمریکا از تهدیدهای ایران، احتمال درگیری نظامی در خاورمیانه را افزایش داده است.

در همین رابطه نیویورک تایمز ابتدا از احتمال اعزام ۱۲۰ هزار سرباز به خاورمیانه خبر داد اما بعد از یک هفته این تعداد در گزارش‌های رویترز و آسوشیتدپرس به پنج تا ۱۰ هزار سرباز کاهش یافت.


  • در همین زمینه