سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت دیپلماسی ایران وارد مرحله تازه‌ای شده، اما ایران فعلاً قصد مذاکره با آمریکا را ندارد.

سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارچجه ایران دوشنبه ۷ خرداد در یک نشست خبری در تهران

روز گذشته لحن رئیس جمهوری آمریکا در سفرش به ژاپن درباره ایران تغییر کرد. ترامپ در یک نشست خبری با آبه شینزو، نخست‌وزیر ژاپن که در کاخ آکاساکا در توکیو برگزار شد، گفت ایران با رهبران کنونی هم می‌تواند کشور بزرگی باشد و خواهان مذاکره درباره توافق هسته‌ای با ایران شد. سید عباس موسوی دوشنبه ۷ خرداد در یک نشست خبری در تهران گفت:

 «فعلا ما مذاکره‌ای با دولت آمریکا نداریم. مبنای حرف ما این بوده که احترام به توافقات بین‌الملل مبناست. ما فعلاً چشم‌اندازی برای مذاکره نمی‌بینیم. صرف دیدار به مفهوم مذاکره نیست. ضمنا ایران بنا ندارد که با هیچ یک از مقامات دولت آمریکا مذاکره‌ای داشته باشد. باید منتظر تحولات و شرایط بمانیم. ایران بر اساس ملاحظات سیاسی، ملی، امنیتی و بر اساس سابقه تعامل خود، راه دیپلماسی را نبسته است. این به مفهوم امیدواری به اروپا نیست. ما خواستار این هستیم که اروپا تعهدات خود را انجام دهد.»

موسوی در پاسخ به پرسشی درباره اینکه آیا ایران در مقطع کنونی موضوع میانجی‌گری بین ایران و آمریکا را قبول دارد یا نه گفت : «الان در مرحله میانجی‌گری نیستیم.»

تلویزیون ملی ژاپن اعلام کرد که آبه شینزو، نخست‌وزیر ژاپن در تدارک سفر به تهران برای دیدار با رهبر و رئیس جمهوری اسلامی ایران است. این سفر دو هفته دیگر انجام می‌شود.

سخنگوی وزارت خارجه ایران اعلام کرد که سفر آبه شینزو به تهران در راستای روابط فی‌مابین انجام می‌شود و هنوز قطعی نشده.

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران در سفرش به بغداد به کشورهای خلیج فارس پیشنهاد امضای پیمان منطقه‌ای عدم تجاوز را داد. سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری خود در تهران گفت: این پیشنهاد با حسن نیت مطرح شده و تهران امیدوار است طرف‌های مقابل با حسن نیت آن را در نظر بگیرند. پنجشنبه همین هفته اتحادیه عرب در مکه یک جلسه فوق‌العاده برگزار می‌کند.

روزنامه «گُلف نیوز» در دُبی امارات متحده عربی که به دولت این کشور نزدیک است روز سه‌شنبه در واکنش به سخنان محمدجواد ظریف در صفحه نخست خود تیتر زد: «نه، ممنون آقای ظریف». «گُلف نیوز»  سخنان ظریف را مورد انتقاد قرار داد و نوشت کشورهای عربی خلیج فارس خریدار «همسایه خوب معمولی» نیستند.

این روزنامه افزوده است که ایران «همچنان خواستار سرنگونی دولت‌های عربی است، مأموران خود را با هدف گسترش هرج و مرج در کشورهای خلیج [فارس] مانند بحرین و کویت و به‌ویژه در فجیره و عربستان سعودی، برای جاسوسی و خرابکاری می‌فرستد».

«گُلف نیوز» نوشته است: «کسی خواهان جنگ در این منطقه نیست اما ایران باید به جای آن‌که کشورهای ما را مدام به تجاوز تهدید کند، بر مشکلات داخلی غم‌انگیز خود که قابل حل نیستند تمرکز کند.»

بیشتر بخوانید: