ابراهیم العساف، وزیر خارجه عربستان سعودی در جمع وزیران خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی از همه کشورهای مسلمان خواست که با «همه امکانات، قوا و عزم» خود به حملات اخیر منسوب به ایران که تاکنون توسط مراجع بی‌طرف بین‌المللی به اثبات نرسیده پاسخ دهند.

ابراهیم العساف، وزیر خارجه عربستان سعودی

جان بولتون، مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری آمریکا روز گذشته در سفرش به امارات و پیش از دیدار با محمد بن زاید، ولیعهد ابوظبی یک بار دیگر ایران را به دست داشتن در خرابکاری نفت‌کش‌های فجیره در امارات متهم کرد. بولتون پرونده تازه‌ای هم گشود و ایران را متهم کرد که در تبانی با حوثی‌های یمن در حمله‌ای نافرجام به بندر نفتی ینبع عربستان سعودی دست داشته است. مشاور امنیت ملی ترامپ هیچگونه مدرکی ارائه نداد و خبرنگاران هم اجازه نداشتند سخنان او را ضبط کنند. سخنان ابراهیم العساف، وزیر خارجه عربستان سعودی ناظر به این اتهامات است.

اجلاس فوق‌العاده سازمان همکاری‌های اسلامی پنجشنبه ۳۰ مه/ ۹ خرداد در جده آغاز شد. ابراهیم العساف، وزیر خارجه عربستان سعودی در سخنان افتتاحیه این اجلاس گفت حمله پهپادی حوثی‌های یمن به تأسیسات نفتی سعودی و خرابکاری در چهار نفت‌کش از جمله دو نفت‌کش سعودی در بندر فجیره امارات، سبب شد که «منطقه» به فکر جلوگیری از حملات تروریستی مشابه بیفتد.

ابراهیم العساف از کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی خواست که با «همه امکانات و قدرت و عزم» خود را برای مقابله با ایران به کار گیرند.

کارشناسان سعودی،‌ آمریکایی،‌ فرانسوی و نروژی در تحقیقات پیرامون حادثه نفت‌کش‌ها مشارکت دارند، گزارشی از این حادثه تقدیم سازمان ملل شده و دولت امارات هم از تحقیقات مستقل استقبال کرده است. ارتش آمریکا اما از قبل اعلام کرده که سپاه پاسداران در حادثه نفت‌کش‌های فجیره دست داشته است. وزارت خارجه ایران حمله به نفت‌کش‌های فجیره را محکوم کرده است.

محمد علی حوثی، رئیس شورای عالی یمن دو هفته قبل در گفت‌وگو با شبکه جهانی بی بی سی گفت:

«حوثی‌ها عامل ایران نیستند. هر زمان که به جنگ یمن اشاره می‌شود، به ایران نیز اشاره می‌شود اما ما خود قادر به تصمیم‌گیری هستیم.»

بیشتر بخوانید: