در عربستان سعودی سه اجلاس در حال برگزاری است و عربستان سعودی تلاش می‌کند موضوع دخالت ایران در تنش‌های منطقه را در این نشست‌ها برجسته کند. وزیر خارجه این کشور از تهدیدهای ایران و حملات منسوب به جمهوری اسلامی گفت و خواهان پاسخ کشورهای اسلامی به این حملات شد. ایران این اتهام‌ها را رد کرد و خواهان تمرکز سازمان همکاری‌های اسلامی بر مسئله فلسطین شد. عربستان سعودی در نشست مکه بقایای سلاح‌هایی را که از حوثی‌های یمن به‌دست آورده بود به نمایش گذاشت و مدعی شد که این سلاح‌ها ایرانی هستند. برایان هوک نیز در مکه گفت اگر ایران به منافع آمریکا در منطقه حمله کند، ایالات متحده با نیروی نظامی پاسخ خواهد داد. جان بولتون می‌گوید آمریکا اسناد مربوط به «دخالت ایران» در حمله به کشتی‌های تجاری در امارات را هفته آینده به سازمان ملل ارائه خواهد داد.

اجلاس وزیران خارجه سازمان همکاری‌های اسلامی
اجلاس وزیران خارجه سازمان همکاری‌های اسلامی

در عربستان سعودی شامگاه چهارشنبه ۸ خرداد / ۲۹ مه اجلاس وزیران خارجه سازمان همکاری‌های اسلامی آغاز به‌کار کرد و اجلاس اصلی قرار است روز جمعه برگزار شود. همچنین شورای همکاری خلیج فارس و اتحادیه عرب نیز نشست‌های فوق‌العاده‌ای را پنج‌شنبه شب ۹ خرداد / ۳۰ مه برگزار خواهند کرد. این نشست‌ها در مکه برگزار می‌شوند و عربستان سعودی قصد دارد در آن‌ها موضوع تهدیدهای منطقه‌ای ایران را مطرح کند.

ابراهیم العساف، وزیر امور خارجه عربستان سعودی چهارشنبه در جمع وزیران خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی از همه کشورهای مسلمان خواست که با «همه امکانات، قوا و عزم» خود به حملات اخیر منسوب به ایران پاسخ دهند. او حمایت ایران از شیعیان حوثی در یمن را دلیلی بر مداخله‌های جمهوری اسلامی در امور دیگر کشورها دانست.

العساف گفت عربستان سعودی عملیات تروریستی علیه صادرات نفتی خود و اقدامات خرابکارانه علیه نفتکش‌ها در آب‌های تجاری امارات متحده عربی را محکوم می‌کند. او نسبت به پیامد‌های این اقدامات هشدار داد. عربستان سعودی این دو اقدام را به ایران نسبت داده است در حالی که تحقیقات بین‌المللی در این‌باره همچنان ادامه دارد.

رضا نجفی، نماینده ایران در اجلاس وزیران امور خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی پنج‌شنبه ۹ خرداد / ۳۰ مه به اتهامات وزیر امور خارجه عربستان سعودی واکنش نشان داد و گفت: «جمهوری اسلامی ایران اتهامات وارده توسط وزیر خارجه عربستان سعودی در این اجلاس را مردود می‌داند.»

او اظهار امیدواری کرد که این اجلاس «موجب تقویت وحدت امت اسلامی گردد و تمرکز خود را بر موضوع اصلی و دارای اولویت جهان اسلام یعنی مسئله فلسطین معطوف کند».

از سوی دیگر، مقام‌های عربستان سعودی روز پنج‌شنبه شماری از سلاح‌های جنگی را که از شیعیان حوثی یمن به‌دست آورده‌اند در مسیر هیئت‌های شرکت‌کننده در نشست مکه به‌نمایش گذاشتند. در میان این سلاح‌ها لاشه «موشک‌های ایرانی»، از جمله موشک «برکان» و پهپادها که حوثی‌ها با آن‌ها به خاک عربستان سعودی حمله کرده‌اند نیز دیده می‌شدند.

در این نمایشگاه ترکی بن صالح المالکی، سخنگوی ائتلاف عربی به‌رهبری عربستان سعودی که در یمن در کنار نیروهای دولتی علیه حوثی‌ها می‌جنگد، توضیحاتی درباره این سلاح‌ها در اختیار بازدیدکنندگان قرار داد.

شبکه العربیه، نزدیک به عربستان سعودی روز پنج‌شنبه در گزارشی اعلام کرد که محکومیت اقدامات ایران به بخش ثابت همه بیانیه‌های نشست‌های مکه که در حال برگزاری هستند، تبدیل شده است.

ایران این اتهامات را رد می‌کند و می‌گوید نقشی در حملات حوثی‌ها به خاک عربستان سعودی ندارد.

روز پنج‌شنبه برایان هوک، مسئول «کارگروه ایران در وزارت امور خارجه آمریکا» پیش از نشست‌های مکه، در گفت‌وگوی تلفنی با خبرنگاران تهدید کرد که اگر ایران به منافع آمریکا در منطقه حمله کند، ایالات متحده با نیروی نظامی پاسخ خواهد داد.

هوک با اشاره به اعزام نیروهای نظامی آمریکا به منطقه خلیج فارس گفت اقدامات ایالات متحده در منطقه «اثر بازدارنده دلخواه بر محاسبات رژیم ایران» گذاشته است و «بسیاری از حملاتی که نگران رخ دادن آن‌ها به منافع‌مان بودیم، رخ نداده‌اند».

به‌گفته هوک از زمان خروج آمریکا از برجام، هزینه‌های نظامی ایران ۲۸ درصد کاهش یافته و اقتصاد آن دچار رکود شده است.

برایان هوک درباره حمله به کشتی‌های تجاری در امارات متحده عربی گفت آمریکا در انتظار نتایج بررسی‌ها در این زمینه است.

این در حالی است که جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا روز پنج‌شنبه در لندن اعلام کرد که ایالات متحده اسناد مربوط به «دخالت ایران» در حمله به کشتی‌های تجاری را هفته آینده به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارائه می‌کند.

او تأکید کرد که تهدیدهای ایران در منطقه پایان نیافته اما آمریکا در پی تغییر رژیم ایران نیست.

بیشتر بخوانید: