سیدحسن نصرالله، رهبر حزب‌الله لبنان این ادعا را تکذیب کرد که گروهش در لبنان کارخانه موشک‌سازی دارد. او با حمله به طرح صلح آمریکایی اسرائیل و فلسطین معروف به «معامله قرن»، آن را یک «جنایت تاریخی» خواند و نسبت به پیامدهای جنگ با ایران هشدار داد.

سیدحسن نصرالله که مکان او نامشخص است در سخنرانی از راه دور خود طرح آمریکا برای حل مسئله اشغال فلسطین را یک «جنایت تاریخی» خواند

حسن نصرالله جمعه ۳۱ مه/۱۰ خرداد به مناسبت «روز قدس»، در یک سخنرانی از راه دور «شروط آمریکا برای میانجی‌گری در مناقشات مرزی و دریایی لبنان با اسرائیل» را رد کرد. به گزارش خبرگزاری «آسوشیتدپرس»، یکی از مقامات آمریکا که نام او ذکر نشده در تلاش است تا برای حل اختلافات مرزی میان اسرائیل و لبنان واسطه شود و با نمایندگان دو دولت دیدار کرده است.

این اختلافات به تعیین مرزهای یک «منطقه انحصاری افتصادی» مربوط می‌شود که از نظر تامین منابع نفتی و گازی دریایی برای لبنان بسیار با اهمیت است.

نصرالله در سخنرانی خود گفت واشنگتن از این گفتگو‌ها استفاده می‌کند تا با بحث و حتی تهدید، حزب‌الله را تضعیف کرده و ادعای اسرائیل مبنی بر اینکه حزب‌الله کارخانه موشک‌های هدایت‌شونده دارد را در این گفتگوها مطرح کند.

آمریکا حزب‌الله لبنان را یک گروه تروریستی می‌داند. رهبر حزب‌الله اما با اقرار به اینکه حزب‌الله تسلیحات در اختیار دارد، ادعای تولید آن را رد کرد و گفت: «تاکنون در لبنان هیچ کارخانه‌ای برای تولید موشک هدایت‌شونده وجود نداشته».

به نوشته آسوشیتدپرس، نصرالله تهدید کرد اگر تلاش‌های آمریکا برای تضعیف حزب‌الله ادامه پیدا کند، این گروه برای دفاع از خودش «چنان کارخانه‌هایی»‌را برپا خواهد کرد. او گفت: «این حق لبنان است که از خودش دفاع کند و به آمریکا ربطی ندارد. لبنان حق دارد برای دفاع از خود اسلحه داشته باشد و هر اسلحه‌ای که بخواهد را تولید کند».

گروه حزب الله لبنان که در کابینه حضور دارد، از موضع دولت لبنان در گفتگو با آمریکا حمایت کرده است. وزارت خارجه لبنان پیشتر اعلام کرده بود که لبنان و اسرائیل به یک توافق برای تعیین مرزهای مورد مناقشه، با نظارت سازمان ملل و نماینده آمریکا نزدیک شده‌اند.

اسرائیل تا کنون بارها ایران را به ساختن کارخانه موشک‌سازی در لبنان و سوریه متهم کرده است. حملات هوایی اسرائیل به پایگاه‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سوریه نیز بر همین اساس توجیه می‌شد.

حمله به طرح صلح فلسطین، هشدار نسبت به جنگ با ایران

طبق گزارش خبرگزاری الجزیره رهبر حزب الله اما با طرح موسوم به «معامله قرن» مخالف است. او به این طرح حمله کرد و آن را «یک معامله پوچ» و «یک جنایت تاریخی» خواند. پیشتر محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین نیز این طرح را به دلیل اینکه کاملا به نفع اسرائیل، متحد آمریکا نوشته شده، رد کرده بود. نصرالله گفت: ««این معامله تضعیع حقوق فلسطینیان، اعراب و مسلمانان است».

او همچنین در مورد جنگ با ایران، حامی اصلی حزب‌الله لبنان هشدار داد و گفت هر جنگی با جمهوری اسلامی به خارج از مرزهای ایران کشیده می‌شود و موجب «انفجار» در خاورمیانه خواهد شد.

نصرالله تهدید کرد که کل منطقه در آتش آن خواهد سوخت و نیروهای آمریکا و منافع این کشور در منطقه را نابود خواهد کرد و اعلام کرد حزب الله آنقدر موشک هدایت‌شونده دارد تا «چهره منطقه را تغییر دهد».

سخنرانی حسن نصرالله همزمان با طرح مسئله فلسطین و ایران در نشست‌های سازمان همکاری‌ اسلامی و سران عرب انجام شد.

کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در بیانیه پایانی چهاردهمین نشست خود در مکه اعلام کردند که با هر گونه توافق ناقض حق فلسطینیان مخالفند. بیانیه نشست سران عرب نیز در محکومیت دخالت ایران در کشورهای عربی صادر شد که بدون امضای عراق به‌کار خود پایان داد.

نصرالله پیش از این نیز گفته بود که گروهش در صورت درگرفتن جنگ با ایران از جمهوری اسلامی حمایت خواهد کرد: «اگر آمریکا علیه ایران جنگ به راه اندازد، تنها با ایران مواجه نخواهد بود، زیرا سرنوشت منطقه ما به جمهوری اسلامی گره خورده است».


بیشتر بخوانید: