برگرفته از تریبون زمانه *  

معصومه نعمتی، مادر آتنا دائمی، فعال مدنی زندانی در اوین از صدور اتهام‌های جدید علیه دخترش و گلرخ ایرایی،‌ دیگر فعال مدنی که به تازگی از زندان آزاد شده خبر داده است. این اتهام‌ها به گفته او در پی بیانیه‌ها و نامه‌های دائمی و ایرایی از زندان مطرح شده‌اند.

آتنا دائمی (راست)،‌ گلرخ ایرایی (وسط) و آرش صادقی

به گزارش کانال تلگرامی «نه به زندان، نه به اعدام»، معصومه نعمتی از ابلاغ کیفرخواست جدید آتنا دائمی در چهارشنبه ۹ خرداد خبر داده است.

دائمی ۹ خرداد از بند زنان اوین به شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب منتقل و به «توهین به رهبری» و «تبلیغ علیه نظام» متهم شد. به گفته نعمتی، آتنا دائمی در تماس تلفنی با او توضیح داده است که مأموران در هنگام ورود دائمی به دادگاه «برای حجاب او سخت گرفتند»:

«دخترم گفت در کیفرخواست آمده که طبق تحقیقات انجام شده و شهادت شاهدان خانم‌ها آتنا دائمی و گلرخ ایرایی مجرم شناخته شده‌اند و رییس دادسرای زندان اوین از دادگاه کیفر آنها را خواستار شده است.»

به گفته نعمتی، وکیل آتنا دائمی در این مدت اجازه بررسی پرونده یا ملاقات با موکل خود را نیافته است. او حتی از برگزاری جلسه دادگاه جدید نیز بی‌اطلاع بود.

آتنا دائمی همچنین گفته است که نامه‌ها و بیانیه‌هایش از داخل زندان مبنای اتهام تبلیغ علیه نظام بوده است و «یک بار در سالن ملاقات به همراه گلرخ سرود خواندند و شعار دادن آنها مبنای توهین به رهبری به حساب آمده است.»

به گفته مادر دائمی، بازپرس یکی از شعبه‌ها اتهام‌های جدید را فاقد «مبنای درست» خوانده و وعده منع تعقیب داده است اما «متاسفانه با تغییر رییس شعبه، پرونده زیر دست آقای خدابخشی رفته؛ کسی که در سال ۹۳ و ۹۴ دادیار ناظر بر زندان بود و آتنا را می‌شناسد.»

آتنا دائمی با نام کامل فاطمه دائمی خشکنودهانی ابتدا مهر ۱۳۹۳ پس از فعالیت برای کودکان کار و توزیع شب‌نامه در اعتراض به صدور یک حکم اعدام بازداشت شد. حکم بدوی ۱۴ سال زندان او مهر ۹۵ در دادگاه تجدیدنظر به هفت سال حبس تغییر کرد.

گلرخ ابراهیمی ایرایی، فعال مدنی و حقوق بشر نیز سوم آبان ۱۳۹۵ به همراه همسرش آرش صادقی در منزل خود بازداشت شد و بدون دریافت احضاریه کتبی برای اجرای حکم شش سال حبس تعزیری به زندان اوین منتقل و پایان دوران محکومیتش در روز ۱۹ فروردین ۹۸ آزاد شد.

آتنا دائمی یک سال پیش به عنوان «یک مخالف  سرسخت اعدام» به رامین حسین‌پناهی زندانی سیاسی کرد محکوم به اعدام نامه نوشت. رامین حسین‌پناهی بعدتر در شهریور سال گذشته اعدام شد.

  • لینک این مطلب در تریبون زمانه:

در همین زمینه: