مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در سوئیس از آمادگی آمریکا برای مذاکره با ایران بدون پیش‌شرط خبر داد. حسن روحانی، رئیس حمهوری اسلامی شرط تعیین کرد: طرفی که میز مذاکره را بر هم زده و پیمان را زیر پا گذاشته باید به شرایط عادی برگردد.

شرط روحانی برای مذاکره با آمریکا: بازگشت به شرایط عادی (عکس: آرشیو)

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا پس از دیدار از آلمان و سپس شرکت در نشست بیلدربرگ، یکشنبه ۱۲ خرداد / ۲ ژوئن در نشست خبری مشترک با ایگنازیو کاسیس، همتای سوئیسی خود گفت:

«ما آماده مذاکره بدون پیش‌شرط با ایران هستیم. آماده هستیم تا با آن‌ها دور یک میز بنشینیم اما لازم است که ایران همچون کشوری عادی رفتار کند.»

وزیر خارجه آمریکا در ادامه این سخنان یادآوری کرد که سیاست اعمال فشار حداکثری دولت ترامپ «برای تغییر بنیادی روند فعالیت‌های شرورانه جمهوری اسلامی به‌عنوان یک نیروی انقلابی ادامه خواهد یافت.»

حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی شامگاه یکشنبه در دیدار با جمعی از اساتید و پزشکان در پاسخ به پیشنهاد وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد:

«طرفی که میز مذاکره را بر هم زده و پیمان را زیر پا گذاشته باید به شرایط عادی برگردد، تا برنگردد راهی جز ایستادگی و مقاومت نداریم.»

ساعتی پیش از سخنرانی روحانی، سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران تلویحاً اعلام کرد که تا تحریم‌ها برقرار است، امکان مذاکره وجود ندارد:

«تغییر رویکرد کلی و رفتار عملی ایالات متحده آمریکا در قبال ملت ایران ملاک است که تاکید آقای پمپئو مبنی بر تداوم کارزار فشار حداکثری بر ایران نشان‌دهنده تداوم رویکرد نادرست قبلی است که لازم است اصلاح شود.»

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز گفت:

«در شرایط کنونی مذاکره بین ایران و آمریکا صورت نمی‌گیرد مگر آنکه شرایط عادی شود. یعنی تحریم‌های ظالمانه در دوران ترامپ تعدیل شده که با تعدیل آن امکان ورود به تنش‌زدایی وجود دارد.»

تحولات اخیر قبل از سفر نخست‌وزیر ژاپن به ایران روی می‌دهد. قرار است. آبه شینزو با علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی نیز درباره تنش ایران و آمریکا دیدار و گفت‌وگو کند.یکی دیگر از کانال‌های فعال بین ایران و آمریکا، سوئیس به عنوان حافظ منافع آمریکا در ایران است. ایگنازیو کاسیس، وزیر خارجه سوئیس پس از دیدار با پمپئو اعلام کرد که کشورش خواهان ایفای نقش میانجی میان ایران و آمریکا است اما این کشور در صورتی می‌تواند چنین نقشی ایفا کند که «اراده‌ای از سوی دو طرف نشان داده شود».

کاسیس از تحریم‌های اعمال‌شده از سوی آمریکا علیه ایران و «رنج‌های بسیار» ناشی از این تحریم‌ها ابراز نگرانی کرد و از واشنگتن خواست تا کانال مالی اروپا با ایران (اینستکس) برای مبادلات کالاهای اساسی را به‌رسمیت بشناسد.

وزیر خارجه آمریکا اما صراحتاً به این درخواست پاسخ نداد، بلکه جمهوری اسلامی را متهم به سوء مدیریت کرد:

«چالش‌های واقعی در ایران ناشی از تحریم‌های اقتصادی ما نیستند، (مشکلات اقتصادی) از ۴۰ سال حکومت اسلامی ناشی می‌شوند که به مردم خود اهمیت نمی‌دهد اما ترجیح می‌دهد از منابع خود برای نابودی زندگی مردم استفاده کند.»

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران در گفت‌وگو با شبکه ای بی سی نیوز مذاکره با آمریکا را چندان متحمل ندانست:

«مذاکره باآمریکا چندان محتمل نیست چون در واقع این مذاکرات ادامه روند فشار می‌باشد. ادامه روند فشار ممکن است در بازار معامله املاک موثرباشد اما این روند درتعامل باایران موثر نیست.»

ظریف نیز مانند روحانی خواهان «احترام» به عنوان پیش‌شرط مذاکرات شد.

تبادل زندانیان و برنامه هسته‌ای ایران و همچنین نفوذ منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران و برنامه موشکی سپاه پاسداران از موضوعاتی‌اند که در گفت‌وگوی احتمالی با ایالات متحده به بحث گذاشته می‌شوند.

بیشتر بخوانید: