نظامیان سودان به معترضانی که از هفته‌ها قبل مقابل ساختمان وزارت دفاع در خارطوم تحصن کرده بودند، حمله کردند. صدای مسلسل و صدای انفجار به گوش می‌رسد. ده‌ها نفر مجروح شده‌اند.

دوشنبه ۳ ژوئن/ ۱۲ خرداد: چشم‌اندازی از محل تحصن معترضان و خیابان‌های اطراف در خارطوم بعد از حمله نظامیان (عکس: توییتر)

دوشنبه ۳ ژوئن/ ۱۲ خرداد ائتلاف مشاغل سودان (بزرگ‌ترین ائتلاف معترضان در این کشور) اعلام کرد، شورای نظامی برای پایان دادن به تحصن مخالفان، نیروهای خود را به حال آماده باش درآورد. ساعتی بعد خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد که نیروهای نظامی خیابان‌های پیرامون محل تحصن در اطراف وزارت دفاع خارطوم را مسدود کردند و سپس با مسلسل معترضان را به گلوله بستند. خبرنگار آسوشیتدپرس از محل درگیری گزارش داد که از سحرگاه دوشنبه تاکنون دود سفیدی محل درگیری را فراگرفته است.

ائتلاف مشاغل سودان با انتشار فراخوانی از همه مردم خواست که برای دفاع از معترضان و توقف کشتار به محل تحصن بیایند.

کمیته مرکزی پزشکان سودان خبر داد در حمله ارتش به محل تحصن ۸ صبح به وقت تهران یک نفر کشته و تعداد زیادی شدیدا مجروح شده‌اند.

خبرنگار الجزیره از محل درگیری گزارش داده است:

«نظامیان به هر کس که سر راهشان قرار دارد شلیک می‌کنند. مردم پا به فرار گذاشته‌اند. نظامیان چادرهای متحصنان را به آتش کشیده‌اند.»

ائتلاف مشاغل سودان در بیانیه‌ای که در صبح کشتار منتشر کرد نوشته است:

«ما شورای نظامی را مسئول سلامت تحصن‌کنندگان می‌دانیم و برای مقابله با حمله ارتش، گام‌های انقلابی برمی‌داریم، انقلابیون باید مشی صلح‌جویانه خود را که حاکم سودان را به زانو درآورد حفظ کنند. مردم می‌توانند بقایای عوامل عمرالشیر را هم از بین ببرند.»

تحصن در مقابل ساختمان وزارت دفاع در خارطوم چندین هفته است که ادامه دارد. معترضان در کفت‌وگو با شورای نظامیان خواهان تشکیل یک دولت ائتلافی تا برگزاری انتخابات آزاد در یک دوران گذار سه ساله‌اند. ژنرال‌های ارتش اما از واگذاری قدرت به جامعه مدنی خودداری می‌کنند. شورای نظامی چند روز پیش از آغاز درگیری با انتشار بیانیه‌ای هشدار داده بود که ادامه تحصن «امنیت ملی» سودان را به خطر انداخته و اعلام کرده بود که اگر «عناصر معلوم‌الحال» به تحصن خاتمه ندهند، اقدامات لازم را انجام خواهد داد.

اعتراضات سودان دسامبر سال گذشته در واکنش به افزایش نرخ کالاها و بحران‌های معیشتی مردم آغاز شد و به زودی دامنه آن وسیع‌تر شد و به خواست برکناری عمر البشیر و پایان حکومت ۳۰ ساله او در سودان در ۱۱ آوریل سال جاری انجامید.

شورای نظامی سودان در صدد است شریعت اسلام را مجدداً مبنای قانون‌گذاری در این کشور قرار دهد: اعمال مجدد مجازات‌هایی مانند قطع ید و سنگسار. خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داده که عربستان سعودی و امارات در کودتا نقش داشتند.

بیشتر بخوانید: