بزرگ‌ترین جابجایی آوارگان سوری از مارس/ فروردین سال جاری تاکنون: صدها زن و کودک داعشی اردگاه الهول در شمال سوریه را ترک کردند. خانواده‌های ستیزه‌جویان داعش با اتوبوس‌هایی به رقه و الطبقه در شمال سوریه منتقل شدند که زندگی روزانه خود را از سر بگیرند.

یکشنبه ۲ ژوئن: زنان داعشی در اردگاه الهول برای دریافت مواد غذایی صف کشیده‌اند

بدران چیا کورد، مشاور ارشد اداره خودگردان شمال سوریه دوشنبه ۳ ژوئن/ ۱۳ خرداد در گفت وگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس از انتقال گروهی از زنان و کودکان داعشی در شمال سوریه خبر داده است. به گفته این مقام مسئول ۸۰۰ زن و کودک داعشی با اتوبوس از اردوگاه الهول به رقه و الطبقه در شمال سوریه منتقل می‌شوند.

در اردوگاه الهول در استان حسکه که تحت کنترل نیروهای دموکراتیک سوریه قرار دارد، بیش از ۱۰ هزار آواره زندگی می‌کردند. پس از فتح باغوز در استان دیرالزور در شرق سوریه و پایان خلافت اسلامی در این کشور، تعداد این آوارگان به ۷۳ هزار نفر رسید. سازمان ملل متحد اعلام کرده است که ۱۵ درصد از این آورگان که بالغ بر ۱۱ هزار نفر می‌شوند از خارج از سوریه وارد این کشور شده‌اند.

مقامات کرد تلاش می‌کنند با انتقال خانواده‌های داعشی به رقه و الطبقه تعداد ساکنان اردوگاه الهول را کاهش دهند. رهبران عشایر و سران قبایل سوریه در کنفرانسی که اوایل مه/ اردیبهشت سال جاری برگزار شد، خواهان بازگشت گروهی از ساکنان اردوگاه الهول که در خونریزی‌ها نقشی نداشتند به محل‌های سکونتشان شدند. رهبران عشایر و سران قبایل سوریه تعهد دادند که چنانچه این اشخاص مجدداً با داعش در ارتباط قرار بگیرند، آن‌ها را تحویل مقامات مسئول می‌دهند. به دلیل تراکم جمعیت در اردوگاه الهول گزارش‌هایی از بالا گرفتن خشونت‌ها در میان ساکنان اردوگاه و کمبود مواد غذایی و اقلام بهداشتی در رسانه‌ها منتشر شده بود.

دوشنبه ۳ ژوئن/۱۳ خرداد سران قبایل و رهبران عشایر سوریه همراه با مقامات روژاوا بر انتقال ۸۰۰ زن و کودک داعشی با اتوبوس نظارت داشتند.  خبرگزاری هاوارنیوز اعلام کرده که این ۸۰۰ زن و کودک داعشی به ۲۱۷ خانواده تعلق دارند و همه آن‌ها بدون استثناء غیرنظامی هستند.

مقامات کرد سوری، پنج کودک یتیم داعشی را هم سرپرستان آن‌ها در درگیری‌ها کشته شده بودند به نروژ تحویل دادند. کریستین نتلند، یک مقام وزارت خارجه نروژ که برای تحویل گرفتن این کودکان به شمال سوریه سفر کرده، در جمع خبرنگاران گفت:

«ما خوشحالیم که می‌توانیم این کودکان را به نروژ منتقل کنیم. ما همیشه همکاری و مساعدت مقامات کرد سوریه را به یاد خواهیم داشت.»

نیروهای داعش ۱۴ ژانویه ۲۰۱۴ پس از نبردی شدید با مخالفان دولت بشار اسد، کنترل شهر رقه در شمال سوریه را به دست آوردند. این شهر به مدت چهار سال پایتخت گروه «دولت اسلامی عراق و شام» بود. نیروهای دمکراتیک سوریه با حمایت ائتلاف به رهبری آمریکا در ۱۷ اکتبر ۲۰۱۷ شهر رقه را از داعش پس گرفتند.

بیشتر بخوانید: