با مخالفت چین و روسیه با قطعنامه پیشنهادی چند کشور اروپایی در محکومیت کشتار معترضان در سودان، نشست شورای امنیت سازمان ملل بدون نتیجه به پایان رسید. تعداد کشته‌شدگان خارطوم در این فاصله به ۶۰ نفر افزایش یافته است. از تعداد دقیق کشته‌شدگان و مجروحان در کشتار دوشنبه گذشته هنوز اطلاع دقیقی در دست نیست.

شورای امنیت سازمان ملل (عکس: آرشیو)

دوشنبه ۳ ژوئن/ ۱۳ خرداد نیروهای نظامی خیابان‌های پیرامون محل تحصن در اطراف وزارت دفاع خارطوم را مسدود کردند و معترضان را به گلوله بستند و چادرها در محل تحصن را نیز به آتش کشیدند.  ژنرال عبدالفتاح برهان، رئیس شورای انتقالی نظامی سودان در بیانیه سه‌شنبه ۴ ژوئن/ ۱۴ خرداد خود اعلام کرد که شورای نظامیان، دولت انتقالی را بدون مشارکت معترضان و جامعه مدنی تشکیل می‌دهد با این هدف که زمینه‌ها و شرایط برگزاری انتخابات آزاد (و بنا به ادعای او) تحت نظارت نهادهای بین‌المللی را فراهم کند. اپوزیسیون سودان اما این انتخابات را تحریم کرده است.

به درخواست آلمان و بریتانیا شامگاه گذشته شورای امنیت سازمان ملل در یک نشست فوق‌العاده تشکیل جلسه داد. آلمان و بریتانیا پیش‌نویس قطعنامه‌ای مبنی بر محکومیت کشتار معترضان سودانی را آماده کرده بودند. اما چین با حمایت روسیه مانع از تصویب قطعنامه پیشنهادی شد.

جلسه فوق‌العاده شورای امنیت پشت درهای بسته برگزار شد. اما پیش‌نویس قطعنامه آلمان و بریتانیا در اختیار برخی از خبرنگاران قرار گرفته بود. آلمان و بریتانیا از شورای نظامیان سودان خواسته بودند همچنان با معترضان برای تشکیل یک دولت انتقالی در گفت‌وگو بمانند.

چین این قطعنامه پیشنهادی را رد کرد و روسیه هم از شورای امنیت خواست ابتدا منتظر تصمیم اتحادیه آفریقا بماند. دیمیتری پولیانسکی، معاون سفیر دائم روسیه در سازمان ملل قطعنامه پیشنهادی آلمان و بریتانیا را نامتوازن دانست و گفت در وضع کنونی می‌بایست با احتیاط و درایت بیشتری عمل کرد.

هشت کشور اروپایی سپس در بیانیه متشرکی کشتار معترضان در سودان را محکوم کردند. بلژیک، بریتانیا، فرانسه، آلمان، ایتالیا و لهستان، هلند و سوئد در این بیانیه اعلام کردند که ارتش نمی‌تواند به تنهایی به گفت‌وگو با معترضان پایان دهد و به طور یک‌جانبه دولت تشکیل دهد و انتخابات برگزار کند.

این هشت کشور اروپایی در ادامه این بیانیه از ارتش سودان خواستند به وعده خود برای انتقال قدرت به جامعه مدنی سودان عمل کند.

چند ساعت قبل از برگزاری اجلاس فوق‌العاده شورای امنیت، نیروهای نظامی در شهر «أم درمان» واقع در استان خارطوم نیروهای نظامی به مردم حمله کردند. ساکنان شهر می‌گویند مردم مثل هر سال برای نماز عید فطر گرد آمده بودند که نیروهای نظامی و پلیس با شلیک گاز اشک‌آور به آن‌ها حمله کردند. پس از نماز عید فطر جوانان خیابان اصلی شهر را با ایجاد موانع بستند.

بیشتر بخوانید: