امارات متحده عربی گزارش موقت کارشناسان سعودی،‌ آمریکایی،‌ فرانسوی و نروژی درباره حادثه خرابکاری نفتکش‌ها در بندر فجیره را به شورای امنیت سازمان ملل تسلیم کرد. بر اساس این گزارش در یک عملیات پیچیده و هماهنگ که ممکن است فقط از عهده یک دولت برآید، دو نفتکش سعودی، یک نفتکش امارات و یک نفتکش نروژی آسیب دیدند بدون آنکه غرق شوند. امارات هیچ دولتی را به مشارکت در این حمله متهم نکرده است.

چشم‌اندازی از بندر فجیره امارات در نزدیکی تنگه هرمز

وزارت خارجه امارات شامگاه یکشنبه ۱۲ مه/ ۲۲ اردیبهشت با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که چهار فروند کشتی تجاری، از جمله دو نفت‌کش سعودی در نزدیکی آب‌های سرزمینی این کشور در شرق بندر فجیره هدف «عملیات مخرب» قرار گرفته‌اند. بلافاصله یک هیأت آمریکایی تحقیقات درباه حادثه نفتکش‌ها را آغاز کرد و ۱۰ روز بعد (چهارشنبه ۲۲ مه/ ۱ خرداد) هیأتی از کارشناسان فرانسوی و نروژی و سعودی نیز تحقیقات مشترکی را درباره این حادثه آغاز کردند.

بر  اساس گزارش مشترک هیأت تحقیق که شامگاه پنجشنبه ۶ ژوئن/۱۶ خرداد به شورای امنیت سازمان ملل متحد تسلیم شد، حمله به نفتکش‌های فجیره مستلزم ناوبری و هدایت دقیق قایق‌های تندرو و غواص‌های دوره‌دیده است. کارشناسان احتمال داده‌اند که چندین گروه تخریب در این عملیات شرکت داشتند. آن‌ها مواد منفجره را با دقت بسیار زیاد در زیر سطح آب در بدنه نفت‌کش‌ها کار گذاشتند و انفجارها به گونه‌ای بود که نفتکش‌ها آسیب ببینند اما غرق نشوند. هیأت تحقیق تخمین زده است که عملیات تخریب نفت‌کش‌ها در کمتر از یک ساعت انجام شده است.

در گزارش تحقیق در حادثه نفتکش‌های فجیره به شورای امنیت از ایران نامی به میان نیامده است. اما عبدالله المعلمی، نماینده دائم عربستان در سازمان ملل یک بار دیگر ایران را به دست داشتن در این حادثه متهم کرد. المعلمی گفت:

«ما فکر می‌کنیم مسئولیت این عملیات بر شانه ایران سنگینی می‌کند. ما هیچ تأمل و ملاحظه‌ای در بیان این موضوع نداریم.»

سخنگوی وزارت خارجه ایران حوادث روز یکشنبه ۱۲ مه/ ۲۲ اردیبهشت برای چند کشتی در دریای عمان را نگران‌کننده و تأسف‌بار دانست و خواهان روشن شدن ابعاد دقیق این حادثه شد. سید عباس موسوی با اشاره به تأثیر منفی این حوادث بر سلامت کشتیرانی و امنیت عبور و مرور دریایی نسبت به هرگونه دسیسه از سوی بدخواهان جهت برهم زدن ثبات و امنیت در منطقه هشدار داده و خواهان هوشیاری کشورهای منطقه نسبت به هرگونه ماجراجویی از سوی عوامل خارجی شده بود. جان بولتون، مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری آمریکا در سفرش به خاورمیانه رسماً ایران را به خرابکاری در نفت‌کش‌های فجیره متهم کرده بود. مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا نیز ادعا کرده بود که ایران با خرابکاری نفتکش‌ها قصد داشته قیمت نفت در بازارهای جهانی را در واکنش به تحریم‌های نفتی افزایش دهد.

حادثه نفتکش‌های فجیره بخشی از پرونده «تهدید ایران» است که اعزام ناوهواپیمابر و استقرار سامانه‌های دفاع موشکی و بمب‌افکن‌های راهبردی در خلیج فارس را قانونی جلوه می‌‌دهد.

بیشتر بخوانید: