خبرگزاری‌های آسوشیتدپرس و رویترز به نقل از یک منبع آگاه لبنانی اعلام کردند که نزار زکا، شهروند لبنانی- آمریکایی خاک ایران را ترک کرد. یک مقام مسئول در سفارت لبنان در تهران این خبر را تأیید کرده است. سخنگوی شورای عالی امنیت ملی به تأکید اعلام کرد کشور سومی در آزادی نزار زکا نقش نداست.

صفحه امنیت عمومی لبنان در توئیتر تصویری از عباس ابراهیم و نزار زکا هنگام خروج از ایران را منتشر کرد

خبرگزاری‌های آسوشیتدپرس و رویترز سه‌شنبه ۱۱ ژوئن/ ۲۱ خرداد گزارش دادند که نزار زکا همراه با سرتیپ عباس ابراهیم، مدیر اداره کل امنیت عمومی لبنان و فرستاده ویژه میشل عون، رئیس جمهوری این کشور خاک ایران را ترک کرد. یک مقام مسئول در سفارت لبنان در تهران که نام او فاش نشد در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران خبر آزادی نزار زکا و بازگشت او به بیروت را تأیید کرد.

سخنگوی شورای عالی امنیت ملی ایران ساعتی پس از آزادی نزار زکا و بازگشت او به بیروت به تأکید گفت که کشور سومی در این پرونده نقش نداشت. کیوان خسروی گفت این اقدام «در چارچوب همکاری دو جانبه با لبنان، اظهار حسن نیت و تقویت پیوندها میان دو ملت» و صرفاً «بنا بر درخواست میشل عون رئیس جمهوری لبنان و با وساطت سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان انجام گرفت.»

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه‌ قضائیه سه‌شنبه ۲۱ خرداد در چهارمین نشست خبری خود درباره آزادی نزار زاکا، شهروند لبنانی گفت: «هم خود محکوم تقاضای آزادی مشروط داشته و هم رئیس جمهور لبنان مکاتبه‌ای انجام داده و تقاضای مساعدت در ارتباط با این شهروند و تبعه کشور خود را داشتند.»

اسماعیلی با بیان این‌که این تقاضاها در چارچوب ضوابط و مقررات قانونی بررسی می‌شود و تقاضای فوق در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی و حزب‌الله لبنان بررسی شد، افزود: «موضوع را به دادگاه ارجاع دادیم و برابر قانون کسانی که تا ۱۰ سال حبس داشته باشند و حداقل یک سوم دوران مجازات خود را سپری کنند و قرائن و اماراتی باشد که بعد از آزادی مرتکب جرم نشوند، قاضی می‌تواند حکم آزادی مشروط صادر کند. از آنجایی تقاضای این فرد را داشتیم و در دوران حبس، حسن رفتار داشت و با درخواست رئیس‌جمهوری و تقاضای حزب ‌الله لبنان مطمئن شدیم بعد از آزادی مرتکب جرم نمی‌شود، دادگاه امروز با آزادی مشروط نزار زاکا موافقت کرد و نامبرده تحویل نمایندگان کشور لبنان خواهد شد. این یک فرایند کاملاً قضائی است و هیچ موضع سیاسی در این فرایند مطرح نیست.»

نزار زکا چهار سال پیش در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی به اتهام «جاسوسی برای دولت متخاصم آمریکا» به ۱۰ سال حبس و پرداخت جریمه نقدی پنج میلیون و ۴۰۰ هزار دلاری محکوم شد و دادگاه تجدید نظر هم اوایل مرداد ۹۶ این حکم را تأیید کرد.

صبح دوشنبه ۲۰ خرداد سرتیپ عباس ابراهیم، مدیر اداره کل امنیت عمومی لبنان از طرف میشل عون، رئیس جمهوری این کشور و از متحدان حزب‌الله راهی تهران شد تا برای آزادی نزار زاکا، شهروند لبنانی زندانی در اوین تلاش کند. تلاش‌های این مقام امنیتی ظاهراً به ثمر نشست. ابتدا خبرگزاری فارس، نزدیک به سپاه پاسداران و سپس صدا و سیمای جمهوری اسلامی اعلام کردند که نزار زکا به حزب‌الله لبنان تحویل داده می‌شود.

خبرگزاری فارس به نقل از یک مقام آگاه که نام او پوشیده ماند گزارش داد که نزار زکا به درخواست و با میانجی‌گری سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان تا پایان دوشنبه ۲۰ خرداد به این تشکل تحویل داده می‌شود. صدا و سیمای جمهوری اسلامی این خبر را تأیید کرد و عیناً بازتاب داد.

ماجد دمشقیه، وکیل لبنانی نزار زکا پیش از این به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته بود با میانجیگیری میشل عون، رئیس جمهوری و سعد حریری، نخست‌وزیر لبنان، موکل او به زودی از زندان اوین آزاد می‌شود.

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران یکشنبه ۱۹ خرداد، در جریان بازدید از مدرسه راهنمایی علامه حلی شماره سه، از آزادی نزار زکا به درخواست میشل عون اظهار بی‌اطلاعی کرده بود.

غلامحسین اسماعیلی یکشنبه گفته بود که نام نزار زکا در فهرستی که رئیس قوه قضائیه به مناسبت عید فطر برای عفو یا تخفیف مجارات محکومان در اختیار رهبر جمهوری اسلامی قرار داده نبوده است. سخنگوی قوه قضائیه اعلام کرد که درخواست رئیس جمهوری لبنان برای آزادی نزار زکا در «فرآیند قضایی» به جریان افتاده است.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در سفرش به سوئیس علاوه بر اعلام آمادگی آمریکا برای مذاکره بدون‌ پیش‌شرط با ایران، تبادل زندانیان را هم از موضوعات قابل طرح در گفت‌وگوهای احتمالی دانسته بود.

پانویس:

این خبر بااطلاعات تازه به روز شد و تیتر آن هم تغییر کرد

بیشتر بخوانید:

https://www.radiozamaneh.com/449719