سازمان در گزارش تازه خود به‌مناسبت روز جهانی پناهجویان (۳۰ خرداد / ۲۰ ژوئن) از شکسته شدن رکورد شمار پناهجویان و آوارگان جهان خبر داد. در سال ۲۰۱۸ بر شمار پناهجویان و آوارگان بیش از دو میلیون نفر افزوده شده و تا پایان این سال به بیش از ۷۰ میلیون نفر رسیده است.

عکس از آرشیو زمانه
عکس از آرشیو زمانه

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان چهارشنبه ۲۹ خرداد / ۱۹ ژوئن در گزارش سالانه خود اعلام کرد که تعداد کل افرادی که در سال ۲۰۱۸ از سرزمین‌های خود آواره شده‌اند نسبت به سال ۲۰۱۷، ۲،۳ میلیون نفر افزایش داشته است. از این تعداد ۲۵،۹ میلیون نفر خارج از کشورهای خود آواره هستند، ۴۱،۳ میلیون نفر در داخل کشورهای خود آواره شده‌اند و ۳،۵ میلیون نفر درخواست پناهندگی داده‌اند.

کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان این برآورد را «محتاطانه» می‌داند، زیرا «اگر چه بیشتر ونزوئلایی‌ها باید بتوانند از نظام بین‌المللی حفاظت از پناهندگان بهره‌مند شوند، اما تنها حدود نیم میلیون نفر از آن‌ها درخواست پناهندگی داده‌اند».

سال ۲۰۱۸ با افزایش شدید آوارگی در داخل اتیوپی به‌دلیل خشونت‌های جمعی، و افزایش درخواست پناهندگی کسانی که از بحران سیاسی و اقتصادی ونزوئلا گریخته‌اند، مشخص می‌شود.

جنگ سوریه نیز همچون سال‌های گذشته عاملی بر افزایش تعداد پناهندگان و آوارگان بوده است. خشونت‌ها در نیجریه هم از جمله عوامل افزایش شمار آوارگان در سال ۲۰۱۸ به‌شمار می‌رود.

فیلیپو گراندی، کمیسر عالی سازمان ملل در امور پناهندگان با درخواست از شورای امنیت سازمان ملل برای پایان دادن به تنش‌ها و جنگ‌ها در جهان، به خبرنگاران گفت: «بار دیگر، روند جهانی در جهت اشتباهی پیش می‌رود. درگیری‌های جدید (…) به موارد قدیمی افزوده می‌شوند.»

شمار آوارگان و پناهندگان در جهان از سال ۲۰۰۹ تاکنون همواره افزایش یافته است. بین سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۵ با جنگ سوریه این افزایش شدت بیشتری گرفت.

سوریه و کلمبیا بیشترین آوارگان داخلی را دارند. در مورد پناهندگان، ۵،۵ میلیون نفر فلسطینی هستند که زیر نظر آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی در خاور نزدیک (UNRWA) قرار دارند. اکثریت بالا اما از پنج کشور سوریه، افغانستان، سودان جنوبی، برمه و سومالی هستند.

سوری‌ها – بیش از نیم میلیون نفر – در سال گذشته بیشترین تعداد درخواست‌های پناهندگی را ثبت کرده‌اند که اکثر آن‌ها در ترکیه بوده است. ونزوئلا با ۳۴۱ هزار و ۸۰۰ نفر بعد از سوریه قرار دارد که بیشتر آن‌ها به کلمبیا و پرو نقل مکان کرده‌اند.

در حالی که پرو به‌تازگی برای ونزوئلا ویزا گذاشته است، فیلیپو گراندی از کشورهای منطقه خواسته است تا به ونزوئلایی‌های حاضر در مرز، برای جلوگیری از «ترافیک»، اجازه عبور دهند.

براساس گزارش کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان از هر پنج پناهجو، چهار نفر در کشورهای همسایه خود زندگی می‌کنند و اکثریت بزرگی از آن‌ها در کشورهای در حال توسعه به‌سر می‌برند.

از سوی دیگر، آمریکا کشوری است که در سال گذشته بیشترین تعداد درخواست‌های پناهندگی را دریافت کرده است. پس از ایالات متحده، پرو، آلمان، فرانسه و ترکیه قرار دارند.

برای چهارمین سال متوالی ترکیه بزرگترین جمعیت پناهندگان در جهان (۳،۷ میلیون) را دارد. پس از آن پاکستان، اوگاندا، سودان و آلمان قرار دارند.

فیلیپو گراندی از سیاست پناهجویی آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان که مرزهای کشور خود را به روی هزاران پناهجو گشود، قدردانی کرد. او گفت: «من عادت به دادن امتیازهای خوب و بد ندارم، اما معتقدم که در این مورد، ما باید به آنچه که آلمان انجام داده است، تبریک بگوییم. صدراعظم شجاعت به خرج داد.»

او همچنین سیاست دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا و سایر رهبران جهان را که آوارگان و پناهجویان را تهدیدی برای کار و امنیت در کشورهای خود می‌دانند «مخرب» دانست و گفت که اغلب آن‌ها از ناامنی و خطراتی که در جوامع خود دارند می‌گریزند.

گراندی از کشورهای اروپایی خواست تا راه حل پایداری برای نظام توزیع مهاجران پیدا کنند. او گفت: «ما انتخابات اروپا را پشت سر گذاشتیم، شمار افرادی که وارد اروپا شده‌اند قابل کنترل است، زمان آن فرارسیده که با این موضوع روبه‌رو شویم.»

بیشتر بخوانید:

https://www.radiozamaneh.com/417310