محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، در توییتر تصویری نقشه‌ای را منتشر کرده که به ادعای او موقعیت جغرافیایی پهپاد آمریکایی که ایران سرنگون کرده است را نشان می‌دهد. به ادعای ظریف پهپاد در زمان حمله داخل مرزهای ایران بوده است.

تصویری که محمد جواد ظریف با اطلاعات در مورد موقعیت جغرافیایی حمله به پهپاد آمریکایی منتشر کرده است.

ظریف شامگاه پنج‌شنبه ۳۰ خرداد/ ۲۰ ژوئن، در پیامی توئیتری که به زبان انگلیسی منتشر شده نوشت که بخش‌هایی از پهپاد آمریکایی سرنگون‌شده را نیروهای ایرانی در آب‌های ایران از آب بیرون کشیده‌اند.

وزیر امور خارجه ایران در این پیام توئیتری نوشت:

«در ساعت ۰۰:۱۴ پهپاد آمریکایی در وضعیت مخفی از خاک امارات برخاسته و به حریم هوایی ایران تجاوز کرد. این پهپاد در ساعت ۰۴:۰۵ در مختصات جغرافیایی (25°59’43″N 57°02’25″E) نزدیک کوه‌مبارک هدف قرار گرفت. ما بخش‌هایی از پهپاد نظامی آمریکا را از آب‌های مرزی خود بیرون کشیدیم در همان جایی که این پهپاد سرنگون شده».

واکنش ظریف به ادعای یک مقام نظامی آمریکاست که می‌گوید پهپاد سرنگون‌شده بر فراز آب‌های بین‌المللی در حرکت بوده و به حریم هوایی ایران تجاوز نکرده است. ژنرال جوزف گاستلا، فرمانده نیروی هوایی ستاد فرماندهی مشترک آمریکا (سنتکام)، پیش‌تر گفته بود که موقعیت جغرافیایی که پهپاد آمریکایی در آن سرنگون‌شده با مرز ایران ۳۴ کیلومتر فاصله دارد.

پنج ساعت پس از اینکه وزیر امور خارجه ایران تصویر موقعیت جغرافیایی‌ لحظه حمله را منتشر کرد، ستاد فرماندهی مشترک آمریکا مجدد گفته‌های جوزف گاستلا را به همراه تصویر مسیر حرکت پهپاد آمریکایی در توئیتر منتشر کرد:

توئیتی که در آن ظریف موقعیت جغرافیایی پهپاد را منتشر کرده  به واکنش دیگر او در توئیتر که سه ساعت پیش از توئیت موقعیت جغرافیایی منتشر شد متصل است. در توییت نخست او ایالات متحده را به تجاوز به خاک ایران متهم کرده و اعلام کرده که ایران قصد دارد به سازمان ملل متحد شکایت ببرد:

«آمریکا علیه ایران جنگ اقتصادی به راه می‌اندازد، اقدامات مخفیانه علیه ما انجام داده و حالابه اراضی ما تجاوز می‌کند. دنبال جنگ نیستیم، اما مجدانه ازآسمان، زمین و آبهایمان دفاع می‌کنیم. این تجاوز تازه رابه سازمان ملل می‌بریم ونشان می‌دهیم آمریکا دارد درباره آب‌های بین‌المللی دروغ می‌گوید.»

بامداد پنجشنبه، روابط عمومی کل سپاه پاسداران با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد که یک فروند پهپاد گلوبال هاوک ارتش آمریکا هدف آتش پدافند نیروی هوافضا قرار گرفته و سرنگون شده است.

در واکنش به این خبر، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا ابتدا با انتشار پیامی در توییتر نوشت: «ایران اشتباه خیلی بزرگی مرتکب شد»، اما بعد این احتمال را مطرح کرد که سرنگونی پهپاد آمریکایی به دلیل اشتباه یک فرد بوده است.

نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا اعلام کرد که ۲۰ نفر از نمایندگان کنگره مسئول تحقیق درباره سرنگونی پهپاد آمریکا شدند.

سخنگوی آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل هم با اظهار نگرانی خواهان حداکثر خویشتنداری طرفین شد.


در همین زمینه: