دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا صبح جمعه ۲۱ ژوئن/ ۳۱ خرداد با انتشار مجموعه‌ای از پیام‌ها در توییتر اعلام کرده که ۱۰ دقیقه قبل از آغاز حمله نظامی آمریکا به سه نقطه از ایران حمله را متوقف کرده است به این دلیل که بر اساس برآورد یک فرمانده آمریکایی ۱۵۰ نفر در این حمله کشته می‌شدند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا

روابط عمومی کل سپاه پاسداران با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد که بامداد پنجشنبه ۳۰ خرداد/ ۲۰ ژوئن یک فروند پهپاد گلوبال هاوک ارتش آمریکا در حریم هوایی ایران هدف آتش پدافند نیروی هوافضا قرار گرفت و سرنگون شد. فرماندهی مرکزی آمریکا – سنتکام رسماً سرنگونی پهپاد ارتش آمریکا را تأیید کرد اما اعلام کرد بر خلاف ادعای سپاه، پهپاد ساقط شده در حریم هوایی بین‌اللملی پرواز می‌کرد. این حادثه به تنش ایران و آمریکا دامن زد تا آن حد که به گزارش نیویورک تایمز فرمان حمله به ایران هم صادر شد اما رئیس جمهوری آمریکا آن را به تعلیق درآورد.

دونالد ترامپ یک روز بعد از سرنگونی پهپاد آمریکا گزارش نیویورک‌تایمز را در مجموعه‌ای از پیام‌های توییتری تأیید کرد. ترامپ ابتدا نوشت که با خروج آمریکا از برجام، ایران به یک کشور ورشکسته و ضعیف‌تر از پیش تبدیل شده، سپس در ادامه درباره طرح حمله نظامی به ایران در واکنش به سرنگونی پهپاد گلوبال هاوک ارتش آمریکا بر فراز تنگه هرمز نوشت:

«دوشنبه آنها یک هواپیمای بدون سرنشین را در حال پرواز بر فراز آب‌های بین‌المللی سرنگون کردند. شب گذشته آماده بودیم برای تلافی به سه سایت مختلف حمله کنیم که پرسیدم چند نفر کشته خواهند شد؟ پاسخ یک ژنرال بود: “۱۵۰ نفر قربان”. ده دقیقه قبل از حمله، آن را متوقف کردم»

امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هم جمعه ۳۱ خرداد / ۲۱ ژوئن در یک نشست خبری ادعا کرد که ایران می‌توانست یک هواپیمای جاسوسی دیگر آمریکا را هدف قرار دهد. اما به این دلیل که این هواپیما ۳۵ سرنشین داشت صرف‌نظر کرد.

رئیس جمهوری آمریکا در توییت دیگری در ادامه پیام قبلی نوشت:

«آن تصمیم با شلیک به یک پهپاد بدون سرنشین متناسب نبود. عجله‌ای ندارم، ارتش ما در حال بازسازی است و با قوایی جدید آماده است به بهترین ارتش دنیا تبدیل شود. تحریم‌ها گزنده‌ بوده‌اند و شب گذشته هم تحریم‌های بیشتری وضع شدند. ایران هیچ‌گاه نمی‌تواند سلاح هسته‌ای داشته باشد [و از آن] علیه آمریکا یا دنیا استفاده نخواهد کرد.»

شامگاه گذشته پشت درهای بسته نشستی با اعضای ارشد کنگره آمریکا در کاخ سفید برگزار شد. چاک شومر، رئیس اقلیت دموکرات سنا درباره این نشست گفت که دمکرات‌هایی که در جلسه شرکت داشتند بر این نظر بودند که رئیس‌جمهوری آمریکا، برای حمله نظامی به ایران به اجازه کنگره نیاز دارد. نانسی پلوسی، رئیس دموکرات مجلس نمایندگان نیز از دولت ترامپ خواست که با متحدان آمریکا در گفت‌وگو بماند و هرکاری که لازم است برای تنش‌زدایی از منطقه انجام دهد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا پنجشنبه ۲۰ ژوئن/ ۳۰ خرداد در واکنش به سرنگونی پهپاد گلوبال هاوک ارتش آمریکا در جمع خبرنگاران گفت:

«ایران مرتکب اشتباه بزرگی شد. پهپاد در حریم هوایی بین‌المللی بود. این مسأله مستند شده و ما آن را ثبت کرده‌ایم. به طور علنی نه فقط به حرف. اشتباه بدی مرتکب شدند.»

خبرگزاری رویترز جمعه ۲۱ ژوئن / ۳۱ خرداد در گزارشی اختصاصی از هشدار دونالد ترامپ به مقامات جمهوری اسلامی در مورد «حمله قریب‌الوقوع» خبر داد. این خبرگزاری به نقل از مقاماتی در ایران که به نام‌شان اشاره نکرد می‌گوید که پیغام ویژه رئیس جمهور آمریکا از طریق حکومت عمان به تهران رسانده شده است. خبرگزاری فارس نردیک به سپاه نیز به نقل یک منبع آگاه در شورای عالی امنیت ملی ایران خبر ارسال پیام ترامپ را تکذیب کرد.

سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر خارجه ایران شامگاه پنجشنبه با سفیر سوئیس در تهران به عنوان حافظ منافع آمریکا تماس گرفت و اعتراض شدیدالحن جمهوری اسلامی ایران به دولت آمریکا را ابلاغ کرد. در همان حال نماینده ایران در سازمان ملل نیز در نامه‌ای به دبیرکل و شورای امنیت خواهان پاسخگویی آمریکا نسبت به نقض حریم هوایی و دریایی ایران شد. ستاد فرماندهی مشترک آمریکا اما با انتشار نقشه‌ای اعلام کرده که پهپاد ارتش آمریکا بر فراز آب‌های بین‌المللی در پرواز بود که هدف قرار گرفت.

  • نقشه اینتراکتیو تنش ایران و آمریکا:


بیشتر بخوانید: