حوثی‌های یمن برای بار دیگر دو فرودگاه جیزان و أبها در عربستان سعودی را هدف حمله پهپادی خود قرار دادند. پس از این حمله، عربستان سعودی گفت که پهپاد انصارالله را سرنگون کرده است.

فرودهگاه أبها در عربستان

تلویزیون المسیره، وابسته به انصارالله یمن، شامگاه سه شنبه ۲۵ ژوئن/۴ تیر گزارش داد که حوثی‌های یمن به دو فرودگاه جیزان و أبها در عربستان سعودی حمله پهپادی کرده‌اند.

مقامات و خبرگزاری عربستان سعودی ابتدا در مورد این حمله و میزان تلفات و خسارات احتمالی سکوت کردند. اما شش ساعت پس از حمله، مقامات نظامی عربستان خبر دادند که پهپاد حوثی‌ها را سرنگون کرده‌اند.

این سومین حمله حوثی‌های یمن به فرودگاه أبها و دومین حمله به فرودگاه جیزان است.

خبرگزاری صدا و سیمای جمهوری اسلامی در رابطه با این حمله از قول یحیی سریع، سخنگوی انصارالله یمن نوشت که حمله به فرودگاه‌های ابها و جیزان با پهپاد “قاصف ۲ کا” انجام شده است.

ترکی المالکی، سخنگوی ارتش عربستان صبح روز چهارشنبه ۲۶ ژوئن/ ۵ تیر اعلام کرد که پدافند هوایی ارتش عربستان شامگاه سه‌شنبه در نزدیکی شهر خمیس مشیط یک فروند پهپاد حوثی‌های یمن را سرنگون کرده است.

شهر خمیس مشیط در جنوب غربی عربستان و در غرب شهر أبها قرار دارد اما مشخص نیست که پهپادی که سرنگون‌شده همان هواپیماست که در حمله به فرودگاه أبها از آن استفاده شده است. المالکی از حوثی‌ها برای هدف‌گیری مناطق غیرنظامی با هواپیماهای بدون سرنشین انتقاد کرد.

حمله سوم حوثی‌های یمن به فرودگاه‌های عربستان تنها چند ساعت پس از جلسه کابینه عربستان سعودی در روز سه‌شنبه اتفاق افتاد که در آن موضوع گفت‌وگوها دو حمله پیشین حوثی‌های یمن به فرودگاه أبها بود. در این جلسه، بار دیگر حملات حوثی‌ها به ایران نسبت داده شد و به آنها عنوان “جنایات جنگی” داده شد.

به گزارش عرب نیوز، در این جلسه که به ریاست ملک سلمان، پادشاه عربستان برگزار شد دو حمله پیشین حوثی‌های به فرودگاه أبها با عنوان “حملات تروریستی” مورد بررسی قرار گرفتند. وزیران سعودی این حملات حوثی‌ها را محکوم کردند و آن را تهدیدی برای امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی خواندند.

حمله اول: حمله موشکی به أبها

چهارشنبه ۲۲ خرداد / ۱۲ ژوئن یک فروند موشک کروز حوثی‌های یمن به سا‌لن پروازهای ورودی فرودگاه أبها اصابت کرد که در نتیجه آن دست‌کم ۲۶ نفر زخمی شدند.

عربستان سعودی دو روز بعد، جمعه ۲۴ خرداد/ ۱۴ ژوئن با ارسال نامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل درخواست جلسه‌ای در این رابطه کرد و از ایران به عنوان مسئول حمله نام آورد. در نامه از حوثی‌های یمن به عنوان نیروهای نیابتی ایران نام آمده و عربستان می‌گوید که ایران در این حمله دست داشته است.

در بیانیه جلسه شورای امنیت مربوط به حمله اول به فرودگاه أبها، شورای امنیت بدون آنکه از ایران نام ببرد از حوثی‌ها و از دولت یمن خواست برای یافتن یک راهکار سیاسی با هم وارد گفت‌وگو شوند.

حمله دوم: حمله پهپادی به أبها

یکشنبه ۲۳ ژوئن/۲ تیر، همزمان با سفر مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا به عربستان سعودی برای تشکیل یک ائتلاف جهانی علیه ایران، حوثی‌ها بار دیگر فرودگاه أبهای عربستان را هدف حمله پهپادی خود قرار دادند.

در حمله دوم به أبها یک شهروند سوری کشته شد و هفت نفر هم مجروح شدند.

نیروهای ائتلاف عربی تحت رهبری عربستان سعودی سعودی که از ماه مارس ۲۰۱۵ با حوثی‌ها در یمن می‌جنگند. حملات حوثی‌ها به عربستان در پی افزایش تنش‌های بین ایران و ایالات متحده در خلیج فارس، در ماه ژوئن شدت گرفته است.

در همین زمینه:

https://www.radiozamaneh.com/452026