رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در حاشیه برگزاری نشست جی ۲۰ در اوزاکای ژاپن در جمع خبرنگاران گفت احتمال دارد که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در ماه ژوئیه / مرداد سال جاری به ترکیه سفر کند.

۱۶ مه ۲۰۱۷، واشنگتن: رجب طیب اردوغان در دیدار و گفت‌وگو با دونالد ترامپ

یوری اوشاکوف، دستیار رئیس جمهوری روسیه همزمان اعلام کرد که ترکیه تا ماه آینده سامانه موشکی اس ۴۰۰ را دریافت می‌کند.

شرکت تسلیحاتی روسبرون اکسپورت سازنده اس ۴۰۰ نیز اعلام کرده است که روسیه تا ۹۹ درصد آماده تحویل اس ۴۰۰ به ترکیه است. ۱ درصد باقی‌مانده به مسائل لجستیکی قرارداد ربط دارد.

قرارداد تسلیحاتی بین روسیه و ترکیه به عنوان عضو ناتو رابطه بین آمریکا و این کشور را پرتنش کرده است. وزارت دفاع آمریکا اعلام کرده که چنانچه ترکیه همچنان بر خرید اس ۴۰۰ از روسیه پافشاری کند، آمریکا این کشور را تحت تحریم قرار می‌دهد و علاوه بر این جنگنده‌های اف ۳۵ را نیز به ترکیه تحویل نخواهد داد.

اردوغان در پاسخ به این پرسش که تا چه حد تحریم ترکیه توسط آمریکا را محتمل می‌داند، گفت:

«گمان می‌کنم دیدارم با پرزیدنت ترامپ برای خروج از این بن‌بست در روابط فی مابین اهمیت دارد و سبب تقویت همکاری‌های بین دو کشور می‌شود.»

اردوغان در این گفت‌وگو اعلام کرد که ترکیه از خرید سامانه موشکی اس ۴۰۰ صرف‌نظر نخواهد کرد.

اردوغان گفت از ترامپ چیزی درباره تحریم احتمالی ترکیه نشنیده است.

مجموعه‌های پدافند موشکی اس ۴۰۰ یا تریومف (در طبقه‌بندی ناتو اس. ای -۲۱) پیشرفته‌ترین تسلیحات پدافند موشکی روسیه است که هواپیماها را تا برد ۴۰۰ کیلومتری هدف قرار می‌دهد و به موشک‌های تاکتیکی تا شعاع ۶۰ کیلومتری نیز مجهز است.

بیشتر بخوانید: