دونالد ترامپ و ولادیمیر پوتین، رئیسان جمهوری آمریکا و روسیه در حاشیه نشست جی ۲۰ در اوساکا دیدار و گفت‌وگوی خود پشت درهای بسته را آغاز کردند. قرار است این گفت‌وگو یک ساعت به درازا بکشد.

دونالد ترامپ و ولادیمیر پوتین، رئیسان جمهوری آمریکا و روسیه (عکس: آرشیو)

ترامپ و پوتین جمعه جمعه ۲۸ ژوئن/۷ تیر پیش از آغاز نشست دوجانبه و مذاکرات در حاشیه نشست گروه ۲۰، چند دقیقه‌ای مقابل دوربین خبرنگار حاضر شدند. رئیس‌جمهوری آمریکا با اشاره به تنوع موضوعاتی که در این دیدار مطرح می‌شود گفت:

«تجارت، برخی مسائل خلع سلاح، مقداری اقدامات محافظتی. ما دیدار عالی خواهیم داشت.»

ترامپ در ادامه سخنانش خاطرنشان کرد:

«چیزهای بسیار خوبی از این دیدار به‌دست می‌آید».

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه نیز با تأکید بر اینکه موضوعاتی هست که حتماً باید با دونالد ترامپف همتای آمریکایی خود به بحث بگذارد گفت:

«تمام موضوعات مشخص شده است. ما همدیگر را از زمان دیدار هلسینکی ندیده بودیم.»

یوری اوشاکوف، دستیار رئیس جمهوری روسیه اعلام کرده است وضعیت دو جانبه، ثبات استراتژیک و درگیری‌های منطقه‌ای و به طور ویژه تنش ایران و آمریکا و همچنین بحران سوریه در دیدار پوتین و ترامپ در اوسکا به بحث گذاشته می‌شود. از هر طرف یک هیأت چهار یا پنج نفره هم در این دیدار حضور دارد.

آخرین بار ترامپ و پوتین سال گذشته در هلسینکی با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند. گفت‌وگوهای هلسینکی تحت تأثیر دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا قرار داشت. قرار بود اواخر سال گذشته در آرژانتین نیز رئیسان جمهوری دو کشور با یکدیگر گفت‌وگو کنند که به سبب بازداشت ۲۴ ملوان اوکراینی در سواحل کریمه توسط نیروی دریایی روسیه روابط دو کشور بحرانی شد و ترامپ گفت‌وگو با پوتین را لغو کرد.

بیشتر بخوانید: