ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی اعلام کرد فرودگاه «أبها» در جنوب عربستان یک بار دیگر هدف حمله پهپادی حوثی‌های یمن قرار گرفت. در این حمله ۹ نفر مجروح شدند.

فرودگاه «أبها»ی عربستان سعودی در نزدیکی مرز با یمن (عکس: توییتر)

ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد بامداد سه‌شنبه ۲ ژوئیه/ ۱۱ تیر حوثی‌های یمن به فرودگاه «أبها» در جنوب عربستان و در نزدیکی مرز این کشور با یمن حمله کردند:

«حمله تروریستی به فرودگاه “أبها” به مجروح شدن ۹ غیر نظامی انجامید، هشت شهروند سعودی و یک شهروند با تابعیت هند.»

پیش از صدور این بیانیه، سخنگوی نظامی انصارالله یمن اعلام کرد، حوثی‌ها با پهپاد قاصف ۲ به آشیانه‌های جنگنده‌ها در فرودگاه أبها حمله کردند.

فرودگاه أبها در مرز عربستان با یمن کاربرد نظامی هم دارد و پیش از این جنگنده‌های شکاری ائتلاف عربی از این فرودگاه مناطقی از یمن را بمباران کرده بودند.

حوثی‌های یمن شامگاه ۴ تیر برای سومین بار پیاپی به فرودگاه «أبها»ی عربستان حمله کردند. محمد علی حوثی، رئیس شورای عالی انقلاب یمن در گفت‌وگو با تلویزیون العربی که از بریتانیا پخش می‌شود از آمادگی حوثی‌ها برای توقف عملیات نظامی علیه زیرساخت‌های عربستان خبر داده بود، مشروط بر آنکه عربستان نیز بمباران زیرساخت‌های جامعه مدنی یمن را متوقف کند. رهبر حوثی‌ها گفته بود:

«ما آماده توقف عملیات‌های نظامی هستیم اگر آنها نیز به حملات پایان دهند، این بزرگ‌ترین دلیل بر آن است که ما با ایران در ارتباط نیستم.»

رهبر حوثی‌ها در ادامه این گفت‌وگو به تأکید گفته بود:

«یمن بازوی ایران نیست.اگر شما به حملات خود پایان دهید ما نیز به زدن شما پایان می‌دهیم، این معادله‌ای است که باید واضح باشد. اگر می‌خواستیم تسلیم شویم در همان سال اول حملات تسلیم می‌شدیم.»

یحیی سریع، سخنگوی نظامی انصارالله یمن ادعا کرد که در حمله سه‌شنبه ۲ ژوئیه/ ۱۱ خرداد حوثی‌ها به فرودگاه «أبها» پروازها و حمل و نقل هوایی در این فرودگاه متوقف شده است. به گفته حوثی‌ها در پی این حمله، پروازهایی که از الدمام به سمت أبها می‌آمدند، ناگزیر شدند مسیر خود را به سمت فرودگاه بین‌المللی جده تغییر دهند.

ائتلاف عربی این موضوع را تأیید نکرده است.

رسانه‌های عربستان سعودی در روزهای گذشته گزارش داده بودند که ائتلاف عربی در پاسخ به حملات مکرر حوثی‌ها به فرودگاه «أبها» و جیزان عربستان، مواضع حوثی‌ها در صنعا و در استان حجه در شمال غربی یمن را بمباران کردند.

در جنگ داخلی یمن هزاران نفر از جمله بسیاری از شهروندان غیر نظامی کشته شده‌اند. سازمان ملل از جنگ یمن به عنوان یکی از وخیم‌ترین بحران‌های انسانی در جهان یاد کرده است.

پانویس:

تیتر این گزارش تصحیح شد

بیشتر بخوانید: