رئیس اتحادیه توزیع‌کنندگان و فروشندگان جراید گفت: به دلیل کاهش چاپ و فروش روزنامه، کیوسک‌داران از طریق فروش تنقلات و دخانیات تلاش می‌کنند کاهش درآمد خود از طریق فروش روزنامه را جبران کنند.

یک دکه روزنامه‌فروشی: همه چیز، از شیر مرغ تا جان آدمیزاد، به جز روزنامه

دکه‌های روزنامه‌‌فروشی در ایران به پایان عمر خود نزدیک می‌شوند. همه روزه از هر روزنامه فقط حدود پنج تا ۱۰ نسخه به کیوسک‌داران می‌سپارند که به فروش برسانند. فروش این تعداد از روزنامه هم، همان ساعت‌های نخست روز به پایان می‌رسد. بحران کاغذ، نه تنها بر کیفیت روزنامه‌ها تأثیر گذاشته، بلکه صاحبان دکه‌های روزنامه‌فروشی را هم با تنگناهای معیشتی مواجه کرده است.

حسن فکری، رئیس اتحادیه توزیع‌کنندگان و فروشندگان جراید سه‌شنبه ۱۱ تیر در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت:

«افزایش قیمت کاغذ و کاهش تیراژ روزنامه به ‌طور مستقیم بر کسب‌وکار کیوسک‌داران تأثیر گذاشته. هر زمانی که کسب‌وکار روزنامه‌ها رونق داشته باشد، درآمد واحدهای کیوسک روزنامه هم رونق دارد. فروش تنقلات و دخانیات از سوی کیوسک‌داران روزنامه، پوششی برای هزینه‌های جاری و محل درآمد محسوب می‌شود و در سال‌های اخیر با تغییر شرایط روزنامه‌ها، فروش تنقلات جای عرضه روزنامه را گرفته است.»

برای انتشار یک روزنامه در ١۶ صفحه، بدون در نظر داشتن «پرت» کاغد هنگام چاپ [«اواریه»] به ۱۰۰ گرم کاغذ نیاز است. قیمت این ۱۰۰ گرم در تنها سه ماه از ۲۴۰ تومان به ۳۷۰ تومان افزایش یافته. هزینه مرکب، هزینه‌های تحریریه و بخش فنی را هم باید به این مبلغ اضافه کرد. با وقوع بحران اقتصادی، درج آگهی‌های بخش خصوصی هم که برای روزنامه‌ها منبع کسب درآمد بود کاهش یافته است.

آمارهای غیر رسمی حکایت از آن دارد که در سال ۹۷ فقط ۱۸ هزار تن کاغذ به بازار نشر کتاب راه یافته است. در حالی که بازار سالانه به حدود ۷۰ هزار تن کاغذ نیاز دارد. کارگروهی در وزارت ارشاد اسلامی ساماندهی کاغذ را به عهده گرفته اما تاکنون هیچگونه آماری از میزان واردات و نحوه توزیع کاغذ ارائه نداده است.

به گفته حسن فکری، رئیس اتحادیه توزیع‌کنندگان و فروشندگان جراید در تهران ۱۲۰۰ کیوسک روزنامه‌فروشی فعال‌اند. برای ساخت و نصب هر کیوسک روزنامه‌فروشی در شرایط فعلی به جز مراحل قانونی دریافت مجوز باید ۲۰ تا ۲۵ میلیون تومان هزینه کرد.

در اثر بحران کاغذ برخی از روزنامه‌ها در خطر تعطیلی قرار گرفته‌اند و برخی هم تعطیل شده‌اند: انتشار روزنامه «همبستگی» تیر سال گذشته و روزنامه «اعتدال» بهمن سال گذشته متوقف شد. دو هفته‌نامه «مثلث» و «صدا» نیز به دلیل گرانی کاغذ انتشار خود را متوقف کردند. روزنامه «نوآوران» و «هدف و اقتصاد» و «ثروت» هم بهمن سال گذشته به مدت چند روز روی کیوسک نیامدند.

بیشتر بخوانید: