سپاه پاسداران ایران از درگیری مسلحانه نظامیان ایران با یک گروه ناشناس خبر داد. در جریان این درگیری حداقل چهار تن از نیروهای سپاه پاسداران و مخالفان کشته شدند. یکشنبه ۹ تیر هم سپاه پاسداران ایران با پیشمرگه‌ها و گریلاهای دو حزب کُرد مخالف جمهوری اسلامی مستقر در اقلیم کردستان عراق درگیر شدند.

عکس: آرشیو

سپاه پاسداران ایران شامگاه سه‌شنبه ۱۱ تیر از درگیری مسلحانه نیروهای نظامی ایران با یک گروه ناشناس در منطقه مرزی چالداران استان آذربایجان‌غربی خبر داد.

در اطلاعیه سپاه پاسداران که رسانه‌های دولتی ایران آن را منتشر کردند، نامی از هیچ یک از احزاب و گروه‌های سیاسی مخالفت جمهوری اسلامی برده نشده اما کشته شدن حداقل دو تن از نیروهای نظامی ایران تائید شده است.

براساس اطلاعیه روابط عمومی «قرارگاه حمزه سیدالشهدا» نیروی زمینی سپاه پاسداران ایران که در استان‌های آذربایجان‌غربی، کرمانشاه و کُردستان مستقر است، این درگیری صبح سه‌شنبه ۱۱ تیر رخ داد.

این قرارگاه گروهی که با نظامیان ایران درگیر شدند را «یک تیم تروریستی ضد انقلاب وابسته به استکبار جهانی که قصد نفوذ به داخل کشور داشتند»، خواند و مدعی شد که دو تن از نیروهای این تیم کشته و دو تن دیگر زخمی شدند.

تا لحظه انتشار این خبر هیچ یک از حزب‌های کُردستانی مخالف جمهوری اسلامی مسئولیت این درگیری را نپذیرفتند.

این دومین درگیری نیروهای سپاه پاسداران ایران با مخالفان جمهوری اسلامی در هفته جاری است.

یکشنبه ۹ تیر نیز سپاه پاسداران و پیشمرگه‌های حزب دموکرات کردستان ایران در منطقه «چومان» اربیل اقلیم کردستان عراق درگیر شدند.

کاوه بهرامی، عضو کمیته مرکزی حزب دموکرات کُردستان ایران در گفت‌وگو با بخش فارسی سایت «روژ» این درگیری را تائید کرد. او مدعی شد که با وجود عقب‌نشینی پیشمرگه‌های حزب، سپاه پاسداران مقر این حزب در منطقه چومان را «هدف حمله قرار دادند».

حزب دموکرات کُردستان هم با صدور اطلاعیه‌ای، ضمن تائید درگیری مسلحانه مدعی شد که این درگیری «پس از حمله نیروهای سپاه به کولبران به وقوع پیوسته است».

نیروهای مرزبانی ایران از تابستان سال ۱۳۹۷، پس از افزایش تنش میان ایران و حکومت اقلیم کُردستان بر سر همه‌پرسی استقلال، معابر کولبری را مسدود کرد و خشونت علیه کولبران را افزایش داد.

علاوه بر حزب دموکرات کردستان ایران، حزب کومله زحمتکشان هم با صدور اطلاعیه‌ای، اعلام کرد که پیشمرگه‌های این حزب با نیروهای نظامی ایران درگیر شدند و نیروهای سپاه پاسداران «با عبور از مرز با سلاح‌های نیمه‌سنگین نیروهای این حزب را آماج حملات خود قرار دادند».

درگیری مسلحانه میان نیروهای نظامی ایران و پیشمرگه‌ها و گریلاهای احزاب کردستانی در ماه‌های گذشته افزایش داشته است. در ۲ تیر امسال نیز در جریان درگیری میان نظامیان ایران و گریلاهای حزب حیات آزاد کردستان (پژاک) حداقل یک تن از نظامیان ایران کشته شد.

۷ خرداد نیز نیروهای مسلح ایران با گریلاها در چالدران درگیر شدند. در جریان این درگیری نیز یک تن از نیروهای سپاه پاسداران کشته شد.

سپاه پاسداران ایران یک روز بعد در اطلاعیه‌ای مدعی شد که سه نفر از عوامل کشته شدن یک عضو خود را دستگیر کرده است.

چالداران طی دو سال گذشته محل درگیری سپاه پاسداران ایران و پیشمرگه‌ها و گریلاهای احزاب کردستانی مخالف جمهوری اسلامی بوده است. در جریان درگیری آبان ۱۳۹۶ حداقل هشت تن از نیروهای سپاه پاسداران کشته شدند.


در همین زمینه: